W dniach 8–28 czerwca 2020 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja online ASD-EAST (Autism in Inclusive Education), której organizatorem jest Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie. W konferencji udział biorą pracownicy ORE, eksperci projektu Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW).
Podczas konferencji omawiane m.in. są kwestie:
- programów rozwijających wiedzę nauczycieli o ASD,
- wyzwań dotyczących kształcenia inkluzyjnego,
- potrzeb szkoleniowych nauczycieli oraz efektywności realizowanych szkoleń,
- wyników badań poświęconych inkluzji edukacyjnej.
Prelegenci w wystąpieniach zwracali uwagę na dużą wiedzę nauczycieli na temat inkluzji, pracy z uczniem z autyzmem. Jednocześnie wyniki prezentowanych na konferencji badań pokazują niedobór umiejętności nauczycieli, brak pewności siebie, co do skuteczności podejmowanych działań, stosowanych form i metod pracy. Podkreślano, że najlepiej przygotowana do pracy z uczniem z autyzmem jest kadra w szkołach specjalnych.
Z wypowiedzi jednej z prelegentek wynika, że “…Wiedza na temat ASD jest potrzebna KAŻDEMU nauczycielowi dla:
- Zrozumienia specyfiki funkcjonowania ucznia z ASD
- Indywidualizacji procesu dydaktycznego w ramach IPET-u
- Rozwijania zainteresowań, wiedzy, kompetencji ucznia
- Kierowania zróżnicowanym zespołem klasowym
- Wsparcia rodziców i innych członków rodziny ucznia
- Współpracy z nauczycielem wspomagającym i innymi specjalistami
- Radzenia sobie z wyzwaniami i stresem
- Rozwoju poczucia własnej skuteczności i profilaktyki wypalenia zawodowego
Zagadnienia, którym poświęcona była konferencja są również przedmiotem analizy i tworzonych propozycji rozwiązań na rzecz edukacji włączającej w Modelu SCWEW.