5 lutego w Warszawie odbyły się warsztaty diagnostyczne dla interesariuszy, przedstawicieli podmiotów działających w różnych resortach i jednostkach sektora publicznego. Zostały one zorganizowane w ramach drugiej misji Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dotyczącej prac nad częścią szczegółową Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
Uczestników warsztatów powitała Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Marzena Machałek. Słowo wstępne o idei prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności skierowała do uczestników Krystyna Marek z Komisji Europejskiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowały Wicedyrektor dr Beata Jancarz-Łanczkowska oraz Anna Jaworska – specjalista z Wydziału Edukacji dla Rynku Pracy.
W trakcie sesji plenarnej o Zintegrowanej Strategii Umiejętności oraz o poziomie umiejętności w Polsce mówili Andrew Bell – kierownik zespołu projektu dotyczącego Krajowych Strategii Umiejętności oraz Ben Game – analityk ds. projektów dotyczących Krajowej Strategii Umiejętności i kierownik projektu Strategii Umiejętności.
Warsztaty skoncentrowano wokół tematyki rozwijania i doskonalenia umiejętności i ich lepszego dopasowania na rynku pracy. Dotyczyły czterech priorytetowych obszarów:
- Wspieranie większego uczestnictwa dorosłych w uczeniu się we wszystkich formach.
- Zmniejszanie niedopasowania umiejętności na rynku pracy.
- Wzmacnianie wykorzystania umiejętności na rynku pracy i w miejscu pracy.
- Wzmacnianie koordynacji i struktur zarządzania umiejętnościami.
Celem warsztatów było zebranie informacji na temat realizowanych działań i zamierzeń, jak również wyzwań i szans w obszarach priorytetowych związanych z rozwojem umiejętności.
Kolejnym etapem prac projektowych będą spotkania, podczas których opracowane zostaną zalecenia dla Polski w zakresie priorytetowych umiejętności. Przewidziano je wstępnie na koniec maja 2019 r. Podsumowaniem będzie konferencja na temat „Raportu OECD dotyczącego Strategii Umiejętności: Polska”, zaplanowana na grudzień br.