19 listopada br. w Delegaturze Urzędu Wojewódzkiego w Elblągu odbyło się seminarium informacyjne poświęcone zasadom budowania skoordynowanego systemu pomocy opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW).
W wydarzeniu uczestniczyli dyrektorzy i przedstawiciele specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zespołów placówek szkolno-wychowawczo-rewalidacyjnych oraz niepublicznych szkół i przedszkoli specjalnych z województwa warmińsko-mazurskiego.
Podczas otwarcia spotkania organizatorzy z Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu oraz Kuratorium Oświaty w Olsztynie podkreślili znaczenie współpracy między placówkami specjalnymi a szkołami ogólnodostępnymi w kontekście wdrażania edukacji dostępnej dla wszystkich.
Reprezentanci Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie przedstawili założenia funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Omówili podstawy prawne działania SCWEW, ich strukturę organizacyjną oraz rolę w systemie oświaty. Zwrócili uwagę na potrzebę tworzenia sieci współpracy między placówkami oraz na znaczenie wsparcia merytorycznego i specjalistycznego dla nauczycieli.
Naczelnik Wydziału Oświaty, Promocji i Polityki Społecznej w Starostwie Powiatowym w Bartoszycach Zbigniew Pietrzak zaprezentował doświadczenia samorządu w realizacji projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”. Przedstawił aspekty organizacyjne i finansowe przedsięwzięcia oraz omówił współpracę z lokalnymi partnerami edukacyjnymi. Prezentacja, która w merytoryczny i przejrzysty sposób wyjaśnia, dlaczego warto przyłączyć się do realizacji projektu SCWEW oraz wziąć udział w konkursie grantowym, została udostępniona uczestnikom jako załącznik do materiałów ze spotkania.
Dyrektor i lider projektu ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bartoszycach zaprezentowali praktyczne rozwiązania wdrażane w ramach projektu. Uczestnicy poznali przykłady dobrych praktyk w zakresie wspierania uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, a także sposoby wykorzystania zasobów kadrowych i merytorycznych placówki.
Spotkanie zakończyła sesja pytań i dyskusja, podczas której uczestnicy wymieniali się doświadczeniami oraz omawiali możliwości współpracy między placówkami. Poruszali również kwestie dotyczące finansowania działań SCWEW, roli doradców i specjalistów oraz sposobów zapewnienia trwałości efektów projektu.
Organizatorzy zapowiedzieli kontynuację działań informacyjnych i szkoleniowych wspierających rozwój edukacji dostępnej dla wszystkich w regionie warmińsko-mazurskim.
