Konferencja „Edukacja dla wszystkich – w edukacji najważniejszy jest człowiek”

Zapraszamy do udziału w konferencji inaugurującej organizowane w dniach 17–21 listopada br. Dni Edukacji dla Wszystkich. To wyjątkowa inicjatywa promująca szkołę dostępną i otwartą dla każdego ucznia.

Konferencja odbędzie się 17 listopada br. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Jej organizatorami są:

  • Ośrodek Rozwoju Edukacji;
  • Instytut Pedagogiki Specjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej;
  • Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Konferencja została objęta patronatem honorowym Ministra Edukacji.

W programie m.in. panele eksperckie i wystąpienia:

  • Edukacja w czasach przełomu – czy szkoła nadąża za światem?;
  • Szkoła przyszłości – czy potrafi łączyć – nie dzielić?;
  • ZAGUBIENI (?) dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w polskim systemie edukacji;
  • Empatyczna edukacja, aby to, co różni, nie dzieliło (Anna Szulc, Empatyczna edukacja – empatyczna Polska);
  • Metody pracy dydaktyczno-wychowawczej w grupie zróżnicowanej (dr Beata Rola, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli);
  • Od wielkich pedagogów do edukacji przyszłości (dr Marta Grześko-Nyczka, Akademia Nauk Stosowanych im. J.A. Komeńskiego w Lesznie);
  • Open access – ZPE zasoby edukacyjne dla wszystkich (Katarzyna Martynowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie).

Przyjdźcie i posłuchajcie ekspertów, którzy inspirują, motywują i tworzą przyszłość polskiej edukacji!

Wśród występujących znajdą się (w kolejności występowania):

Paulina Malinowska-Kowalczyk (prowadząca)

Dziennikarka, działaczka społeczna i promotorka idei równości. Pełnomocniczka rektor do spraw komunikacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej, była doradczyni Prezydenta RP do spraw osób z niepełnosprawnościami. Przez 15 lat związana z Telewizją Polską, gdzie prowadziła programy o tematyce społecznej i sportach osób z niepełnosprawnościami. Wieloletnia rzeczniczka i sekretarz generalna Polskiego Komitetu Paralimpijskiego. Laureatka licznych nagród, w tym Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski i tytułu Dziennikarz bez Barier.

Izabela Ziętka

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Absolwentka pedagogiki, licencjatka polonistyki i pedagogiki specjalnej. Ukończyła również studia podyplomowe w zakresie: oligofrenopedagogiki, logopedii, neurologopedii klinicznej i wczesnej logopedii klinicznej, zarządzania oświatą, pracy z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera, neuropsychologii. Obecnie studentka 5. roku psychologii.

Agnieszka Olechowska

Doktor habilitowana, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej, prorektor do spraw kształcenia w Akademii Pedagogiki Specjalnej, pedagog specjalny, logopeda i nauczyciel wczesnej edukacji. Profesor wizytująca na Florida University (USA), autorka licznych publikacji, programów i kursów dla nauczycieli. Twórczyni programu „Ruch dla Uczenia się – Move to Learn®”, wspierającego dzieci z opóźnieniami neurorozwojowymi. Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie uniwersalnego projektowania w edukacji.

Anna Tomaszewska

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi. Liderka Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Łodzi (2021–2023). Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, specjalizująca się w organizacji i realizacji działań wspierających edukację włączającą w praktyce szkolnej.

Marta Kalinowska

Psycholożka, terapeutka TSR (terapia skoncentrowana na rozwiązaniach) i tłumaczka polskiego języka migowego. Od lat związana z Instytutem Głuchoniemych i Fundacją ECHO, gdzie wspiera dzieci i młodzież z niedosłuchem oraz ich rodziny. Pomaga w procesie akceptacji diagnozy i poznawaniu kultury Głuchych. Pracuje także z dorosłymi Głuchymi, towarzysząc im w kryzysach i rozwoju osobistym. Wierzy, że wiedza i zrozumienie to klucz do zdrowia psychicznego i budowania mostów między światem słyszących i niesłyszących.

Dominika Wiśniewska

Doktor nauk społecznych z zakresu nauki o mediach, menedżerka ds. rozwoju rozwiązań dla edukacji, ekspertka w obszarze wsparcia edukacji cyfrowej, promocji projektów edukacyjnych i biznesowych skierowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych. Specjalizuje się w gromadzeniu społeczności wokół ważnych społecznie tematów (kompetencje przyszłości, włączenie cyfrowe, inkluzja społeczna). Propaguje działania z zakresu wzmacniania kompetencji przyszłości wśród kadry nauczycielskiej i dyrektorów szkół. Jest autorką kilkunastu artykułów naukowych i monografii na temat zagranicznych systemów medialnych. Prowadzi działalność naukową, w której zajmuje się m.in. rolą mediów w polityce, wpływem nowych mediów na społeczeństwo i językiem polityki. Prowadzi warsztaty i seminaria dyplomowe na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

Anna Szulc

Nauczycielka matematyki, mediatorka społeczna i tutorka z ponad 40-letnim doświadczeniem. Laureatka Konkursu Nauczyciel-Mediator im. Joanny Kubiak (2016), autorka książek „Nowa szkoła” i „Ewaluacja relacyjna”. Pomysłodawczyni i organizatorka ogólnopolskiej konferencji „Empatyczna edukacja ⇒ empatyczna Polska”. Od lat promuje ideę szkoły opartej na relacjach, empatii i samorozwoju nauczycieli.

Beata Rola

Doktor nauk humanistycznych, pedagożka specjalna i ekspertka w zakresie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami. Łączy doświadczenie nauczyciela praktyka, wykładowczyni akademickiej i konsultantki. Autorka publikacji naukowych i metodycznych, współtwórczyni podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Od lat wspiera nauczycieli w pracy w zróżnicowanym środowisku szkolnym, prowadząc szkolenia, warsztaty i superwizje w całej Polsce.

Marta Grześko-Nyczka

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Pedagożka, trenerka i nauczycielka akademicka w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie. Inicjatorka wielu projektów edukacyjnych o charakterze lokalnym i międzynarodowym. Napędza ją dążenie do tworzenia warunków, w których każdy może rozwijać swój potencjał, a edukacja staje się fundamentem lepiej funkcjonującego, harmonijnego społeczeństwa.

Katarzyna Martynowska

Ekspertka w dziedzinie nowoczesnych technologii edukacyjnych i kierowniczka projektu „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników” w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Od lat tworzy cyfrowe rozwiązania wspierające nauczycieli i uczniów, dbając, aby były funkcjonalne, dostępne i dobrej jakości merytorycznej. Współautorka koncepcji e-podręczników „Raz, dwa, trzy – budujesz i Ty”. Doświadczona menedżerka projektów edukacyjnych, wcześniej związana z Ministerstwem Edukacji Narodowej, gdzie nadzorowała realizację ogólnopolskich programów wspierających rozwój edukacji.

Dominika Gaponiuk

Ekspertka do spraw dostępności cyfrowej i promocji, zaangażowana w rozwój nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. W Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie odpowiada za dostępność cyfrową (WCAG) i upowszechnianie w projekcie „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników”. Wcześniej związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie promowała projekty edukacyjne i prowadziła zajęcia z edukacji cyfrowej dla dzieci i młodzieży. Doświadczenie zdobywała również w branży kreatywnej, pracując w agencjach reklamowych i PR. Łączy wiedzę o technologii, komunikacji i edukacji, aby wspierać dostępność i innowacyjność w nauczaniu.

Elżbieta Neroj

Dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji Narodowej, reprezentantka tego ministerstwa w Radzie Europejskiej Agencji do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej oraz w Radzie Dostępności. Współautorka publikacji dotyczących edukacji włączającej, m.in. „Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole” (2019). Liderka projektu „Wspieranie podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce”, realizowanego w latach 2018–2021 w partnerstwie z Europejską Agencją do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w ramach Programu Reform Strukturalnych Komisji Europejskiej. Inicjatorka projektów i działań wdrażających założenia edukacji włączającej do praktyki szkolnej w Polsce, w tym projektu szkoleniowego dla nauczycieli specjalistów „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowanego w latach 2023–2025 przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z UNICEF i uczelniami.

Ewa Sienkiewicz

Pedagog z ponad 20 letnim stażem, pracująca głównie z młodzieżą i rodzicami z warszawskich liceów. Obecnie pracuje w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Hugona Kołłątaja na warszawskiej Ochocie, w którym pełni funkcję pedagoga i wicedyrektora. Dodatkowo jako doradczyni metodyczna dla pedagogów z ramienia Mazowieckiego Samorządowego Centrum Nauczycieli w Warszawie wspomaga nauczycieli i specjalistów w pracy wychowawczej i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Gabriel Wołosewicz

Nauczyciel dyplomowany, wykładowca akademicki i doradca metodyczny, dla którego edukacja to przestrzeń dialogu i rozwoju. Laureat tytułu Nauczyciel Roku 2024 oraz Nauczyciel – Zawodowiec Pomorza. Łączy doświadczenie edukacyjne z praktyką biznesową, tworząc interdyscyplinarne podejście do nauczania. W pracy inspiruje się neurodydaktyką i tutoringiem, stawiając na relacje, refleksję i samodzielność ucznia.

Elena Atanasiu

Doktor, ekspertka w zakresie kształcenia zdalnego, sztucznej inteligencji i neuroróżnorodności w edukacji. Absolwentka Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis, związana z Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej. Od ponad 16 lat tworzy innowacyjne programy edukacyjne w Polsce i USA. Specjalizuje się w sztucznej inteligencji w edukacji, dostępności cyfrowej i projektowaniu kursów HyFlex. Wspiera nauczycieli w rozwijaniu nowoczesnych, angażujących metod nauczania.

Wanda Agnieszka Jabłońska

Dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, liderka Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w ramach projektu pilotażowego (2021–2023). Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, zaangażowana w rozwój i koordynację działań wspierających szkoły w tworzeniu środowiska edukacyjnego dostępnego dla wszystkich uczniów.

Paulina Naumenko

Jest liderką różnorodności i inkluzywności w firmie Intel Polska. Jej misją jest kreowanie przyjaznego środowiska pracy, w którym każda osoba może rozwinąć swój potencjał, co sprzyja większej innowacyjności i lepszym wynikom firmy. W swojej działalności korzysta z doświadczenia zdobytego w branży kreatywnej, informatycznej i doradczej. Poprzednio związana z firmą Deloitte Central Europe, gdzie była starszą menedżerką ds. różnorodności i inkluzywności. Certyfikowana facylitatorka szkoleń z inkluzywnego przywództwa oraz mentorka. Stypendystka międzynarodowego programu Humanity in Action oraz programu na rzecz równouprawnienia League of Intrapreneurs. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku globalny biznes, finanse i zarządzanie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz podyplomowych Gender Studies w Polskiej Akademii Nauk.

Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń!

Zarejestrujcie się już dziś!

Elektroniczny formularz rejestracji

Więcej informacji o Dniach Edukacji dla Wszystkich

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 14 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa