
5 sierpnia br. decyzją podpisaną przez Minister Edukacji Barbarę Nowacką oraz zatwierdzoną przez Instytucję Zarządzającą Programem FERS została zmodyfikowana fiszka projektu, a wraz z nią wniosek o dofinansowanie projektu „Cyfrowy rozwój jednostek samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”.
Wprowadzone zmiany dotyczą m.in.:
- wydłużenia realizacji projektu o 3 miesiące, tj. do 31.03.2027 r.;
- zwiększenia budżetu projektu o kwotę 601 915,25 zł (o 9,17%);
- dodania nowego zadania związanego z opracowaniem warunków finansowo-organizacyjnych do zatrudniania w szkołach/organach prowadzących koordynatorów cyfrowej edukacji i administratorów sprzętu komputerowego;
- zwiększenia wskaźnika produktu: Liczba przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego przeszkolonych w ramach szkoleń warsztatowych i seminariów – z 300 do 600;
- urealnienia wartości niektórych pozycji projektu, w tym także na podstawie zatwierdzonych 16 maja 2025 r. Zasad Finansowania Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.
Wydłużenie okresu realizacji projektu oraz zwiększenie budżetu wynikają z dodania nowego zadania, którego celem jest opracowanie warunków finansowo-organizacyjnych do zatrudniania w szkołach lub organach prowadzących szkolnego koordynatora cyfrowej edukacji i szkolnego administratora IT. Utworzenie tych dwóch nowych stanowisk rekomendowane jest przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji (RIE). Propozycja ich powstania wynika z dużej liczby zadań związanych z cyfrową transformacją edukacji.
Dodatkowo z badania Komisji Europejskiej („2nd Survey of Schools on ICT in Education”, 2019, s. 48) wynika, że brak wsparcia pedagogicznego i technicznego jest jedną z największych przeszkód, jakie napotykają nauczyciele i nauczycielki w korzystaniu z technologii cyfrowych. Pokazuje to, że pilną potrzebą jest wsparcie szkół we wszystkich aspektach jej działania, zarówno w zakresie edukacji, jak i organizacji zajęć z wykorzystaniem technologii cyfrowych (zapisy Programu Cyfrowej Transformacji Edukacji). Docelowo szkolnym koordynatorem cyfrowej edukacji (SKCE) byłaby osoba zatrudniona w szkole na stanowisku pedagogicznym, która miałaby za zadanie wspierać metodycznie nauczycieli w korzystaniu ze sprzętu cyfrowego i oprogramowania w dydaktyce. Szkolnym administratorem IT (SAIT) byłaby osoba, która miałaby za zadanie dbać o sprawne i bezproblemowe działanie szkolnej infrastruktury technologicznej, a także o techniczne wsparcie pracowników szkoły w korzystaniu ze sprzętu cyfrowego i oprogramowania (stanowisko to nie wymagałoby przygotowania pedagogicznego).
Przygotowanie szkolnych koordynatorów edukacji cyfrowej zaplanowano w konkursie FERS pn. „Szkolenie dla koordynatorów i koordynatorek cyfrowych”. W projekcie tym planuje się przeszkolenie 25 000 przedstawicieli kadr systemu oświaty, którzy w ramach oferowanych szkoleń podniosą swoje kompetencje.
Realizacja nowego zadania rozpocznie się w projekcie już w 2025 r.