8 października Starostwo Powiatowe w Ciechanowie zorganizowało debatę oświatową, której celem była diagnoza potrzeb jednostek oświatowych, w tym kadry zarządzającej, nauczycieli i uczniów, w zakresie cyfryzacji. Debata odbyła się w Zespole Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Ciechanowie. Wzięli w niej udział przedstawiciele Starostwa Powiatowego, kadra zarządzająca szkół oraz uczniowie. Władze starostwa reprezentowali wicestarosta Robert Morawski i sekretarz powiatu ciechanowskiego Monika Gwoździk.
Debatę prowadziła dyrektor Powiatowego Centrum Usług Wspólnych Aneta Głuszniewska.
ORE reprezentowały doradczynie Anna Kupczyk i Agnieszka Przybyszewska.
Na pierwszą, bardziej oficjalną, część debaty złożyły się następujące wystąpienia:
- powitanie uczestników debaty – wicestarosta Robert Paweł Morawski,
- informacje o projekcie ORE – Agnieszka Przybyszewska,
- prezentacja dobrych praktyk przygotowanych przez uczniów w zakresie wykorzystywania kompetencji cyfrowych,
- wykład na temat cyberprzemocy – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Ciechanowie Wiesława Machoń.
W drugiej części uczestnicy pracowali w czterech grupach:
- zespół kadry zarządzającej szkołami,
- zespół nauczycieli,
- dwa zespoły uczniów.
Wszystkie grupy przygotowywały odpowiedzi na te same pytania dotyczące cyfryzacji oświaty (Czego chcemy?/Co mamy?, Czego nie chcemy?/Co mamy?, Czego chcemy?/Czego nie mamy?, Czego nie chcemy?/Czego nie mamy?). Następnie prezentowały wnioski z dyskusji.
Poniżej przedstawiamy wnioski wypracowane przez poszczególne zespoły, czyli zidentyfikowane potrzeby (odpowiedzi na pytania: Czego chcemy?, Czego nie mamy?, Czego nie mamy, choć tego potrzebujemy? O co potrzebujemy zadbać?).
Zespół kadra zarządzająca:
- elektroniczny obieg dokumentów między szkołami a organem prowadzącym,
- środki finansowe na odnawianie licencji i zakup nowych,
- odpowiednie sterowniki do egzaminów zawodowych,
- szkolenia z zakresu cyfrowej szkoły (zawodowe w różnych branżach), cyfrowych lekcji,
- pomoce informatyczne w formie serwisu zewnętrznego.
Zespół nauczycieli:
- zewnętrzna pomoc techniczna związana z obsługą komputerów i sieci,
- urządzenia i aplikacje zabezpieczające sieć,
- profesjonalny sprzęt do prowadzenia zajęć z różnych przedmiotów, w tym zajęć on-line,
- materiały eksploatacyjne: tonery, filamenty.
Zespół uczniów:
- oprogramowanie, urządzenia mobilne,
- wsparcie finansowe na zakup materiałów do używania maszyn, np. drukarek 3D,
- sprzęt, aby każdy mógł się z nim dobrze zapoznać i nauczyć wykorzystywać,
- szkolenia dla nauczycieli,
- wycieczki pod kierunkiem nauczycieli,
- specjalistyczne urządzenia do nauki,
- licencjonowane programy.
W podsumowaniu debaty wskazano, że wdrożenie znacznej części tych wniosków jest możliwe dzięki ścisłej i bieżącej współpracy z organem prowadzącym. Zgłoszone wnioski i potrzeby mogą także stanowić podstawę do wypracowania standardów, które powinny przynieść pozytywne zmiany, gdy zostaną uwzględnione w planach rozwoju oświaty powiatowej, w tym cyfrowej, na kolejne lata. Efekty tych rozwiązań będą jednak uzależnione od determinacji wszystkich interesariuszy oświaty w powiecie.
Opisane działania są realizowane w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2024, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.
#FunduszeEuropejskie