Raport został opracowany na podstawie przeprowadzonego badania potrzeb edukacyjno-szkoleniowych doradców zawodowych oraz osób koordynujących działania w obszarze doradztwa zawodowego w zakresie oferty doskonalenia zawodowego przygotowywanej przez Wydział Doradztwa Zawodowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
W raporcie podkreślono, że doradztwo zawodowe jest postrzegane jako istotny element edukacji, odgrywający kluczową rolę w przygotowaniu uczniów do świadomego wyboru kierunku kształcenia i przyszłej drogi zawodowej. Wspieranie młodych ludzi w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz w określaniu planów zawodowych, a także wspomaganie ich w planowaniu realizacji swojej kariery jest bardzo ważnym zadaniem systemu edukacji.
Dane zgromadzone w raporcie pozwalają wyciągnąć istotny wniosek, że aby uwzględnić preferencje respondentów, WDZ powinien różnicować formy szkolenia, tj. przygotować ofertę w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym, oraz dostosować czas ich realizacji do możliwości potencjalnych uczestników. Diagnoza potrzeb potwierdza ogólną tendencję do wyboru przez doradców różnorodnych form szkoleniowych.
Raport ukazuje obszary tematyczne, które budzą największe zainteresowanie doradców zawodowych, jak choćby kompetencje absolwenta na przyszłym rynku pracy, odpowiadające strategicznym i deficytowym potrzebom współczesnego rynku pracy. Należy też zwrócić uwagę na postępującą rewolucję digitalizacji treści nauczania i lukę kompetencyjną dotyczącą rozwoju cyfrowego doradców w ich codziennej pracy w placówkach.
Doradcy zawodowi jasno deklarują potrzeby szkoleniowe z zakresu określonych tematów, m.in. to:
- praktyczne i nowoczesne narzędzia diagnostyczne;
- praca z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi;
- zagadnienia związane z rynkiem pracy;
- zagadnienia związane z kompetencjami cyfrowymi.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią raportu.