Nazwa projektu
Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego
Cel projektu
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w nauczaniu przedmiotowym, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poprzez opracowanie koncepcji i standardów e-materiałów dydaktycznych tworzonych przez beneficjentów konkursowych.
Efekty projektu
W wyniku działań prowadzonych w ramach projektu:
- powstanie 8 koncepcji umożliwiających stworzenie e-materiałów dydaktycznych (w tym: 5 na konkurs w 2016 r. do 16 przedmiotów; 3 na konkurs w 2017 r. do przedmiotów przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w szkołach kończących się egzaminem maturalnym);
- powstanie 5 standardów jakości e-materiałów dydaktycznych (wymagania i kryteria oceny odnoszące się do kwestii: merytoryczno-dydaktycznych, funkcjonalnych, dostępności, edytorsko-graficznych i technicznych);
- powstaną 3 koncepcje odnoszące się do specyficznych dostosowań dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
- zostaną stworzony system zarządzania jakością, w tym procedury nadzoru merytorycznego i odbioru opracowanych w projektach konkursowych prototypów, a następnie wersji ostatecznych e-materiałów dydaktycznych;
- zostanie odebranych i udostępnionych na platformie epodreczniki.pl 3 380 e-materiałów dydaktycznych w 5 typach do 16 przedmiotów.
Adresaci projektu
Projekt skierowany jest do:
- beneficjentów konkursowych, którym umożliwi opracowanie wystandaryzowanych 3 380 e-materiałów dydaktycznych uzupełniających e-podręczniki i e-zasoby wytworzone w ramach PO KL w latach 2013-2015;
- nauczycieli i uczniów, którzy otrzymają dostęp do wysokiej jakości bezpłatnych e-materiałów dydaktycznych do 16 przedmiotów na wszystkich etapach edukacyjnych.
Realizowane będą następujące działania:
- Opracowanie koncepcji i założeń umożliwiających stworzenie przez beneficjentów konkursowych 5 typów e-materiałów dydaktycznych (konkurs ogłaszany w 2016 r.):
- abstraktów lekcji w języku angielskim (krótkie streszczenia lekcji przedmiotowych − matematyka, informatyka, geografia, fizyka, chemia, biologia, przyroda, historia, jęz. polski, WOS w języku angielskim ze słowniczkiem podstawowym i nagraniem lektorskim. Lekcje z e-podręczników przygotowanych w PO KL);
- audiobooków do 10 ww. przedmiotów;
- cykli krótkich filmów edukacyjnych 5’-10’ do wykorzystania na lekcji do 10 ww. przedmiotów;
- e-materiałów dydaktycznych do muzyki i plastyki;
- e-materiałów dydaktycznych do wiedzy o kulturze, kultury antycznej i jęz. łacińskiego w szkołach kończących się egzaminem maturalnym.
- Opracowanie standardów oceny jakości e-materiałów dydaktycznych pod względem: merytoryczno-dydaktycznym, funkcjonalnym, dostępności, technicznym i graficzno-edytorskim oraz założeń w zakresie specyficznych przystosowań e-materiałów dydaktycznych dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Stworzenie systemu zarządzania jakością, w tym procedur nadzoru merytorycznego i odbioru opracowanych w projektach konkursowych prototypów, a następnie wersji ostatecznych e-materiałów dydaktycznych.
- Opracowanie koncepcji i założeń umożliwiających stworzenie e-materiałów dydaktycznych do przedmiotów przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w szkołach kończących się egzaminem maturalnym (założenia do 10 125 e-materiałów dydaktycznych na konkurs ogłaszany w 2017 r.).
- Konsultacje społeczne, ocena i odbiór prototypów e-materiałów.
- Ocena, odbiór i udostępnienie na platformie technologicznej ORE 3 380 e-materiałów dydaktycznych.
Czas trwania projektu:
Od lipca 2016 do września 2018 r.