Ośrodek Rozwoju Edukacji informuje, że w styczniu 2017 r. rozpocznie realizację 2. i 3. etapu projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym pn. „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego”. Projekt ten realizowany jest w ramach PO WER i finansowany z funduszy Unii Europejskiej.
Pierwszy etap projektu „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego. Forum partnerów społecznych” rozpoczął się w I kwartale 2016 r. Jego głównym zadaniem było pozyskanie rekomendacji od przedstawicieli partnerów społecznych nt. zmian w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz w podstawach programowych kształcenia w zawodach. Na podstawie rekomendacji oraz metodologii modyfikacji podstaw programowych zostaną zmodernizowane 54 PPKZ.
Głównym celem trzech etapów projektu jest dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez zaangażowanie przedstawicieli pracodawców i pracowników na wszystkich etapach jego programowania. W kolejnych etapach projektu przedstawiciele partnerów społecznych opracują rekomendacje do ścieżek rozwoju zawodowego oraz do tworzenia planów i programów nauczania. Zostaną zmodyfikowane kolejne podstawy programowe oraz opracowane suplementy do dyplomów i kwalifikacji.
Etap 2. Kwalifikacje i zawody odpowiadające potrzebom rynku pracy
W ramach realizacji 2. etapu projektu dla 75 zawodów zostaną zmodernizowane podstawy programowe, opracowane suplementy do dyplomów i kwalifikacji. Przedstawiciele partnerów społecznych opracują ścieżki rozwoju zawodowego oraz rekomendacje do tworzenia planów i programów nauczania. Realizacja 2. etapu projektu dotyczy następujących zawodów:
- Technik eksploatacji portów i terminali
- Technik lotniskowych służb operacyjnych
- Technik transportu kolejowego
- Technik transportu drogowego
- Kierowca mechanik
- Technik nawigator morski
- Technik rybołówstwa morskiego
- Technik żeglugi śródlądowej
- Garbarz skór
- Technik garbarz
- Kaletnik
- Kuśnierz
- Technik technologii wyrobów skórzanych
- Obuwnik
- Technik obuwnik
- Krawiec
- Technik przemysłu mody
- Operator urządzeń przemysłu chemicznego
- Technik technologii chemicznej
- Technik analityk
- Technik papiernictwa
- Operator urządzeń przemysłu szklarskiego
- Technik technologii szkła
- Tapicer
- Stolarz
- Technik technologii drewna
- Mechanik operator maszyn do produkcji drzewnej
- Koszykarz-plecionkarz
- Blacharz izolacji przemysłowych
- Monter izolacji przemysłowych
- Dekarz
- Cieśla
- Kamieniarz
- Technik renowacji elementów architektury
- Kominiarz
- Zdun
- Monter budownictwa wodnego
- Technik budownictwa wodnego
- Technik inżynierii środowiska i melioracji
- Technik gazownictwa
- Mechanik precyzyjny
- Mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych
- Technik automatyk
- Zegarmistrz
- Złotnik-jubiler
- Optyk-mechanik
- Technik optyk
- Blacharz
- Kowal
- Mechanik-monter maszyn i urządzeń
- Operator obrabiarek skrawających
- Ślusarz
- Technik mechanik
- Monter systemów rurociągowych
- Technik mechanik lotniczy
- Technik awionik
- Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
- Szkutnik
- Blacharz samochodowy
- Lakiernik
- Wiertacz
- Technik wiertnik
- Górnik eksploatacji otworowej
- Technik górnictwa otworowego
- Technik przeróbki kopalin stałych
- Górnik eksploatacji podziemnej
- Technik górnictwa podziemnego
- Górnik odkrywkowej eksploatacji złóż
- Technik górnictwa odkrywkowego
- Technik energetyk
- Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej
- Technik chłodnictwa i klimatyzacji
- Technik urządzeń dźwigowych
- Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym
- Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Etap 3. Edukacja zawodowa odpowiadająca potrzebom rynku
W ramach realizacji 3. etapu projektu dla kolejnych 73 zawodów zostaną zmodernizowane podstawy programowe, opracowane suplementy do dyplomów i kwalifikacji. Przedstawiciele partnerów społecznych opracują także ścieżki rozwoju zawodowego oraz rekomendacje do tworzenia planów i programów nauczania. Powstaną plany i programy nauczania do 202 zmodernizowanych zawodów.
Realizacja 3. etapu projektu dotyczy następujących zawodów:
- Introligator
- Drukarz
- Technik procesów introligatorskich
- Technik procesów drukowania
- Fryzjer
- Technik usług fryzjerskich
- Technik usług kosmetycznych
- Sprzedawca
- Technik księgarstwa
- Technik handlowiec
- Technik organizacji reklamy
- Technik usług pocztowych i finansowych
- Technik ekonomista
- Technik rachunkowości
- Technik prac biurowych
- Technik administracji
- Technik archiwista
- Kelner
- Kucharz
- Technik żywienia i usług gastronomicznych
- Pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
- Technik hotelarstwa
- Technik turystyki wiejskiej
- Technik obsługi turystycznej
- Operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego
- Technik technologii żywności
- Technik przetwórstwa mleczarskiego
- Przetwórca ryb
- Wędliniarz
- Piekarz
- Cukiernik
- Florysta
- Ogrodnik
- Technik ogrodnik
- Technik architektury krajobrazu
- Technik ochrony środowiska
- Technik geolog
- Operator maszyn leśnych
- Technik leśnik
- Pszczelarz
- Technik pszczelarz
- Rybak śródlądowy
- Technik rybactwa śródlądowego
- Technik hodowca koni
- Jeździec
- Rolnik
- Technik agrobiznesu
- Technik rolnik
- Technik sterylizacji medycznej
- Higienistka stomatologiczna
- Asystentka stomatologiczna
- Technik dentystyczny
- Opiekun medyczny
- Ortoptystka
- Protetyk słuchu
- Technik elektroradiolog
- Technik farmaceutyczny
- Technik masażysta
- Technik ortopeda
- Terapeuta zajęciowy
- Opiekunka dziecięca
- Opiekunka środowiskowa
- Opiekun w domu pomocy społecznej
- Opiekun osoby starszej
- Asystent osoby niepełnosprawnej
- Technik bezpieczeństwa i higieny pracy
- Technik ochrony fizycznej osób i mienia
- Technik pożarnictwa
- Technik budowy fortepianów i pianin
- Stroiciel fortepianów i panin
- Asystent kierownika produkcji filmowej / telewizyjnej
- Technik realizacji nagrań i nagłośnień
- Technik realizacji dźwięku
W związku z planowaną rekrutacją do dwóch etapów projektów zapraszamy do współpracy przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych, organizacji pracodawców, związków zawodowych, nauczycieli, metodyków kształcenia, instruktorów praktycznej nauki zawodu jako:
- autorów, redaktorów, recenzentów modernizacji podstaw programowych kształcenia (PPKZ),
- autorów metodologii tworzenia planów i programów nauczania,
- autorów i recenzentów planów i programów nauczania,
- autorów suplementów do dyplomów i kwalifikacji, ścieżek rozwoju zawodowego,
- autorów ścieżek rozwoju zawodowego,
- trenerów i moderatorów.
Informacje o rekrutacji wkrótce pojawią się na stronie na stronie ORE