Nauka tańca z czapkami Mikołaja – świąteczna lekcja ruchu, kreatywności i dobrej zabawy (Metodyczne inspiracje z wykorzystaniem Zestawów Narzędzi Edukacyjnych)

Świąteczne piosenki i rytmy od lat towarzyszą nam w czasie radosnego oczekiwania na mikołajki. Muzyka zimowa – od klasycznych melodii po współczesne hity świąteczne – tworzy wyjątkowy klimat wspólnoty, zabawy i okazywania sobie drobnych gestów życzliwości. Wprowadzając taniec do szkolnych mikołajek, łączymy ruch, emocje i twórczą ekspresję, a jednocześnie rozwijamy wrażliwość muzyczną uczniów.

W scenariuszu lekcji z wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej „Nauka układu tańca z kapeluszami” uczniowie poznają elementy choreografii, uczą się interpretować muzykę ruchem oraz sami tworzą układy inspirowane świąteczną atmosferą. Lekcja, która łączy treści z muzyki, wychowania fizycznego, tańca i edukacji zdrowotnej, wzmacnia koordynację, wyobraźnię twórczą i kompetencje społeczne.

W ramach tematu uczniowie realizują różne zadania:

  • poznają kroki taneczne i układy rytmiczne oparte na muzyce świątecznej;
  • wykorzystują rekwizyty – czapki Mikołaja, prezenty, dzwoneczki, janczary;
  • tworzą sekwencje ruchowe inspirowane postaciami Mikołaja, elfów i reniferów;
  • nagrywają swoje miniukłady taneczne i analizują je przy użyciu narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • projektują grafiki cyfrowe w Canvie na temat „Santa Dance Move – świąteczne kroki Mikołaja”;
  • wyrażają emocje i świąteczne skojarzenia poprzez ruch, obraz i muzykę.

Przykładowo w zadaniu „Renifery na parkiecie, Mikołaj w roli DJ-a” uczniowie tworzą krótką, autorską figurę taneczną z wykorzystaniem czapki Mikołaja, prezentów, dzwoneczków i janczarów. Za pomocą telefonów lub tabletów nagrywają swoje propozycje, a następnie omawiają je w grupach. W ten sposób rozwijają krytyczne myślenie oraz świadomość ruchu.

Uczniowie uczestniczący w lekcji:

  • interpretują muzykę za pomocą ruchu i elementów tanecznych;
  • rozwijają sprawność fizyczną, koordynację i umiejętność pracy zespołowej;
  • współpracują podczas tworzenia świątecznych układów, plakatów, nagrań i projektów multimedialnych.

Udział w lekcji sprzyja rozwijaniu kompetencji społecznych, kreatywnych i cyfrowych. Uczniowie odkrywają, że świąteczny taniec może być nie tylko formą zabawy, lecz także sposobem budowania relacji, wyrażania emocji i tworzenia klasowej tradycji mikołajkowej.

Lekcja tańca mikołajkowego to wyjątkowa okazja do ruchu, integracji i wspólnej zabawy. Uczniowie doświadczają, że muzyka i taniec mogą łączyć, inspirować i wprowadzać w świąteczny nastrój, a wspólne tworzenie układów wzmacnia poczucie sprawczości i radości z działania.

#FunduszeEuropejskie

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa