Mikołajki to czas uśmiechu, spotkań i obdarowywania się tym, co najcenniejsze – dobrem i życzliwością. Z tej okazji zachęcamy do realizacji wyjątkowego scenariusza „Mikołajkowa Olimpiada Włączająca – święto ruchu, radości i dobroci”, opartego na materiale do wychowania fizycznego „Organizujemy konkurencje sportowe dla uczniów niepełnosprawnych”. To idealna propozycja dla szkół, które chcą łączyć sport, edukację włączającą i świąteczną atmosferę.
Podczas lekcji i przygotowań uczniowie uczą się, że każdy – niezależnie od sprawności – ma swoje mocne strony i może aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły. Mikołajkowa oprawa dodaje wydarzeniu koloru, humoru i magii.
W ramach zajęć uczniowie:
- projektują i prowadzą świąteczne konkurencje sportowe (np. „Transport prezentów na czas”, „Rzut śnieżką w choinkę”, „Czy Mikołaj ma pod górkę? Czyli wspinaczka z workiem na komin”);
- przygotowują oprawę wydarzenia: plakaty, dekoracje, muzykę i komunikaty;
- pełnią wybrane funkcje – od organizatorów i sędziów, po wolontariuszy i animatorów;
- tworzą mikołajkowe choreografie, układy taneczne i doping drużynowy;
- dbają o atmosferę włączającą, aby każdy uczestnik czuł się bezpiecznie i komfortowo;
- przygotowują drobne upominki i dyplomy pełne dobrych słów.
Wartości edukacyjne:
- budowanie kultury włączającej;
- wzmacnianie empatii i umiejętności współpracy;
- rozwijanie kreatywności i zaradności uczniów;
- nauka organizacji wydarzeń i odpowiedzialnego planowania;
- promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej;
- nauka, że dobro się mnoży, gdy się nim dzielimy.
Przykładowe mikołajkowe zadania projektowe
- Strefa Mikołaja: uczniowie tworzą przestrzeń do zdjęć i nagrań – z czapkami, brodami, paczkami i saniami.
- Reniferowy tor przeszkód: konkurencje ruchowe z elementami zabawy i współpracy.
- Fabryka prezentów: grupa kreatywna przygotowuje upominki i dyplomy oparte na dobrych słowach.
- Orkiestra Śnieżynek: uczniowie tworzą krótkie rytmy świąteczne i akompaniament z wykorzystaniem instrumentów szkolnych, w tym dzwoneczków i janczarów.
- Kronikarze mikołajek: zespół dokumentuje wydarzenie, wykonuje zdjęcia, nagrywa film lub robi relację na żywo.
Co zyskują uczniowie?
- wzmacniają poczucie sprawczości – sami organizują duże wydarzenie;
- rozwijają kompetencje społeczne, emocjonalne i organizacyjne;
- poznają wartość różnorodności i działania włączającego;
- wspólnie przeżywają radosne, świąteczne chwile, pełne wzajemnego wsparcia.
To doskonała okazja, aby pokazać, że mikołajki to nie tylko słodkie upominki, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy czuje się ważny, zauważony i zaproszony do wspólnej zabawy.
