Mikołajkowa Olimpiada Włączająca – święto ruchu, radości i dobroci (Metodyczne inspiracje z wykorzystaniem Zestawów Narzędzi Edukacyjnych)

Mikołajki to czas uśmiechu, spotkań i obdarowywania się tym, co najcenniejsze – dobrem i życzliwością. Z tej okazji zachęcamy do realizacji wyjątkowego scenariusza „Mikołajkowa Olimpiada Włączająca – święto ruchu, radości i dobroci, opartego na materiale do wychowania fizycznego „Organizujemy konkurencje sportowe dla uczniów niepełnosprawnych”. To idealna propozycja dla szkół, które chcą łączyć sport, edukację włączającą i świąteczną atmosferę.

Podczas lekcji i przygotowań uczniowie uczą się, że każdy – niezależnie od sprawności – ma swoje mocne strony i może aktywnie uczestniczyć w życiu klasy i szkoły. Mikołajkowa oprawa dodaje wydarzeniu koloru, humoru i magii.

W ramach zajęć uczniowie:

  • projektują i prowadzą świąteczne konkurencje sportowe (np. „Transport prezentów na czas”, „Rzut śnieżką w choinkę”, „Czy Mikołaj ma pod górkę? Czyli wspinaczka z workiem na komin”);
  • przygotowują oprawę wydarzenia: plakaty, dekoracje, muzykę i komunikaty;
  • pełnią wybrane funkcje – od organizatorów i sędziów, po wolontariuszy i animatorów;
  • tworzą mikołajkowe choreografie, układy taneczne i doping drużynowy;
  • dbają o atmosferę włączającą, aby każdy uczestnik czuł się bezpiecznie i komfortowo;
  • przygotowują drobne upominki i dyplomy pełne dobrych słów.

Wartości edukacyjne:

  • budowanie kultury włączającej;
  • wzmacnianie empatii i umiejętności współpracy;
  • rozwijanie kreatywności i zaradności uczniów;
  • nauka organizacji wydarzeń i odpowiedzialnego planowania;
  • promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej;
  • nauka, że dobro się mnoży, gdy się nim dzielimy.

Przykładowe mikołajkowe zadania projektowe

  • Strefa Mikołaja: uczniowie tworzą przestrzeń do zdjęć i nagrań – z czapkami, brodami, paczkami i saniami.
  • Reniferowy tor przeszkód: konkurencje ruchowe z elementami zabawy i współpracy.
  • Fabryka prezentów: grupa kreatywna przygotowuje upominki i dyplomy oparte na dobrych słowach.
  • Orkiestra Śnieżynek: uczniowie tworzą krótkie rytmy świąteczne i akompaniament z wykorzystaniem instrumentów szkolnych, w tym dzwoneczków i janczarów.
  • Kronikarze mikołajek: zespół dokumentuje wydarzenie, wykonuje zdjęcia, nagrywa film lub robi relację na żywo.

Co zyskują uczniowie?

  • wzmacniają poczucie sprawczości – sami organizują duże wydarzenie;
  • rozwijają kompetencje społeczne, emocjonalne i organizacyjne;
  • poznają wartość różnorodności i działania włączającego;
  • wspólnie przeżywają radosne, świąteczne chwile, pełne wzajemnego wsparcia.

To doskonała okazja, aby pokazać, że mikołajki to nie tylko słodkie upominki, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy czuje się ważny, zauważony i zaproszony do wspólnej zabawy.

#FunduszeEuropejskie

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 4 grudnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa