Niepodległość nie jest prezentem, lecz zadaniem (Metodyczne inspiracje z wykorzystaniem Zestawów Narzędzi Edukacyjnych)

Zestawy Narzędzi Edukacyjnych stanowią nie tylko pomoce dydaktyczne, lecz także zaproszenie do pogłębionej refleksji nad historią, która nieprzerwanie wpływa na kształtowanie naszej tożsamości narodowej. Scenariusz „Trzy nierówne połówki, czyli trudne początki niepodległości” przypomina, że odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku było zaledwie początkiem długiego i złożonego procesu budowania suwerennego państwa, a nie – zwieńczeniem tego wysiłku.

Gdy po 123 latach zaborów Polska wracała na mapę Europy, była jak mozaika złożona z trzech różnych części: rosyjskiej, pruskiej i austriackiej. Inne prawa, waluty, tory kolejowe, a nawet miary i wagi. Wszystko trzeba było połączyć od nowa. Wysiłek tysięcy żołnierzy, dyplomatów i zwykłych obywateli pozwolił zbudować państwo, które mimo różnic potrafiło mówić jednym głosem. To lekcja, która pozostaje aktualna, ponieważ niepodległość nie jest prezentem, lecz zadaniem. Wymaga wspólnej pracy, odpowiedzialności i wiary w to, że nawet z „trzech nierównych połówek” można stworzyć całość.

Autorka scenariusza Małgorzata Wojnarowska pokazuje, że historia to nie martwe daty w podręczniku. To przestrzeń do rozmowy o odpowiedzialności i odwadze.

#FunduszeEuropejskie

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 3 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa