Elastyczne, cyfrowe, interaktywne – modułowe e-podręczniki to narzędzie, które realnie wspiera nauczycieli i uczniów. Zostały opracowane przez ekspertów Ośrodka Rozwoju Edukacji z materiałów dostępnych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE), w ramach projektu finansowanego z Funduszy Europejskich.
Modułowe e-podręczniki to innowacyjne rozwiązanie dydaktyczne dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, które redefiniuje sposób pracy w klasie. To odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby współczesnej szkoły, które wymagają odejścia od sztywnych, linearnych form nauczania. Modułowe e-podręczniki łączą technologie cyfrowe, konstruktywistyczne podejście do nauki i elastyczną strukturę. Dają nauczycielom pełną swobodę w projektowaniu zajęć dostosowanych do potrzeb uczniów – niezależnie od poziomu czy stylu uczenia się.
Modułowa budowa – przypominająca klocki – pozwala na swobodne łączenie, dopasowywanie i integrowanie poszczególnych części z innymi zasobami ZPE. Każdy moduł można indywidualnie dostosować do tematu, poziomu trudności, formy pracy czy celów lekcji. Dzięki temu nauczyciel przestaje być „dostawcą treści”, za to staje się przewodnikiem w procesie uczenia się – organizatorem środowiska edukacyjnego, w którym uczniowie samodzielnie eksplorują wiedzę.
Pilotaż potwierdza skuteczność
W roku szkolnym 2024/2025 pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników przeprowadzono w 12 szkołach podstawowych w całej Polsce – zarówno miejskich, jak i wiejskich. W projekcie wzięło udział ponad 350 uczniów i 24 nauczycieli, wspieranych przez ekspertów Ośrodka Rozwoju Edukacji. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem modułowych e-podręczników do 12 przedmiotów na II etapie edukacyjnym.
Efekty? Nauczyciele dostrzegli skrócenie czasu poświęcanego na przygotowanie lekcji. Zamiast korzystać z rozproszonych aplikacji i źródeł, zyskali jedno, scentralizowane środowisko pracy w ramach ZPE. U uczniów nauczyciele zauważyli lepsze wyniki, wyższą motywację i większe zaangażowanie. Modułowe e-podręczniki okazały się szczególnie efektywne w klasach o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Dzięki interaktywności i możliwości dostosowania materiałów do indywidualnych stylów uczenia się uczniowie skuteczniej przyswajali wiedzę.
Zalety, które doceniają wszyscy
Modułowe e-podręczniki oferują wiele możliwości:
- Elastyczność i personalizacja – każdy nauczyciel może dowolnie układać ścieżki dydaktyczne, aby dostosować je do uczniów.
- Wsparcie samodzielnej nauki – uczniowie uczą się we własnym tempie, mogą wracać do treści, powtarzać ćwiczenia.
- Multimedialność i interaktywność – animacje, quizy, filmy i symulacje zwiększają atrakcyjność i skuteczność nauki.
- Zgodność z podstawą programową – modułowe e-podręczniki w pełni pokrywają podstawę programową do klas IV–VIII szkoły podstawowej.
- Uniwersalność – materiały są dostępne na ZPE bezpłatnie, bez subskrypcji.
Podczas pilotażu nauczyciele podkreślali, że dzięki modułowej strukturze łatwiej realizować edukację włączającą, indywidualizować pracę i wprowadzać metody aktywizujące, takie jak projekty, webquesty czy debaty.
Kierunek: przyszłość
Modułowe e-podręczniki to nie tylko efekt zmiany technologicznej, ale przede wszystkim przemyślana odpowiedź na potrzebę nowej jakości w edukacji. W świecie, gdzie kluczowe stają się kompetencje przyszłości – umiejętność krytycznego myślenia, współpracy, samodzielności – takie narzędzia są nieodzowne.
Opracowany przez ekspertów Ośrodka Rozwoju Edukacji zestaw modułowych e-podręczników to krok w stronę szkoły, która nie tylko uczy, lecz także inspiruje. Szkoły, która daje przestrzeń na twórcze myślenie i rozwój – zarówno uczniom, jak i nauczycielom.
Dostępne dla każdego – już teraz
Po zakończonym pilotażu modułowe e-podręczniki zostały udostępnione na ZPE. Może z nich korzystać każdy nauczyciel, uczeń i rodzic w Polsce. Materiały są bezpłatne, gotowe do użycia i edytowalne – można je łatwo dostosować do konkretnych potrzeb i realiów swojej klasy. Na stronie Modułowe e-podręczniki znajdują się modułowe e-podręczniki do szkoły podstawowej, przykładowe scenariusze lekcji z wykorzystaniem modułowych e-podręczników, poradnik metodyczny objaśniający krok po kroku, jak pracować z tym narzędziem, oraz zestaw tutoriali ułatwiających indywidualizację i codzienne wykorzystanie e-podręczników. To kompletne wsparcie w projektowaniu nowoczesnych i angażujących zajęć.
Informacje o projekcie
Projekt „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej: 25 129 345,08 zł.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE
