Kalendarz jako praktyczne narzędzie do organizowania dziecięcego świata (Metodyczne inspiracje z wykorzystaniem Zestawów Narzędzi Edukacyjnych)

Ćwiczenia z kalendarzem mają fundamentalny wpływ na rozwój uczniów klas młodszych, przede wszystkim poprzez kształtowanie poczucia czasu i bezpieczeństwa. Regularne operowanie dniami tygodnia, miesiącami i datami pozwala dzieciom lepiej rozumieć pojęcia czasowe oraz buduje w nich poczucie przewidywalności, co obniża poziom lęku. Aktywne i systematyczne planowanie rozwija samodzielność, odpowiedzialność i umiejętności organizacyjne, a jednocześnie uczy cierpliwości i zarządzania ograniczonym czasem. Używanie kalendarza wspiera również rozwój poznawczy, dzięki nieodłącznym elementom matematycznym.

Proponujemy nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej wykorzystanie scenariuszy:

  • „Rok ma dwanaście miesięcy” Marzeny Kędry,
  • „Tydzień ma siedem dni” Marzeny Kędry,
  • „Zapisywanie dat. Utrwalanie nazw i kolejności miesięcy” Marzeny Kędry,
  • „Mój własny pamiątkowy kalendarz” Renaty Pasymowskiej,
  • „Mój rozkład dnia. Planowanie czasu wolnego” Renaty Pasymowskiej.

Prezentują one ciekawe ćwiczenia, które mają na celu utrwalenie podstawowych elementów kalendarza w sposób zabawny i angażujący. Rozwijają przy tym umiejętności matematyczne, pamięć i kreatywność. Propozycje zadań zawarte w scenariuszach mają zastosowanie praktyczne. Ich zaletą jest też uwzględnienie zabaw ruchowych i interaktywnych.

#FunduszeEuropejskie

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 26 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa