Warto dyskutować, bo w dialogu rodzi się zrozumienie, a w zrozumieniu zaczyna się mądrość. Rozmawiając, uczymy się widzieć świat oczami innych i odkrywamy, że możemy się pięknie różnić.
Scenariusz lekcji „Czy dialog jest potrzebny?” to znakomity przykład synergii nauczania filozofii z rozwijaniem kluczowych kompetencji uczniów. Dzięki przyjętemu podejściu uczniowie nie tylko poznają treści filozoficzne, ale przede wszystkim rozwijają umiejętności potrzebne w życiu społecznym i zawodowym.
Lekcja opiera się na idei konstruktywizmu. Zamiast słuchać wykładu nauczyciela, uczniowie sami stają się badaczami i twórcami wiedzy. Podczas pracy w grupach tworzą z klocków symboliczne „miasta”, które przedstawiają różne kierunki filozoficzne: hermeneutykę, personalizm, filozofię życia i filozofię dialogu. W ten sposób abstrakcyjne pojęcia nabierają dla nich realnego znaczenia i stają się zrozumiałe.
Scenariusz doskonale wpisuje się w ideę nauczania opartego na aktywizujących metodach pracy. Zachęca do stawiania pytań, interpretacji i refleksji, a także do współpracy w grupie. Filozofia przestaje być przedmiotem teoretycznym, za to staje się przestrzenią dyskusji i wspólnego odkrywania sensu.
Właśnie w tym tkwi wartość scenariusza – w pokazaniu, że filozofia zaczyna się od rozmowy i każdy uczeń może się stać jej uczestnikiem.
