
Światowy Dzień Rzek, zapoczątkowany przez organizacje ekologiczne, szybko zyskał międzynarodowy rozgłos. Obchody tego święta, przypadające co roku w czwartą niedzielę września, łączą wszystkich, którym bliska jest troska o środowisko. To nie tylko okazja do nauki o przyrodzie – to także sposobność, aby młodzi ludzie mogli poczuć, że mają realny wpływ na świat wokół siebie.
Dla uczczenia tego dnia polecamy wykorzystanie scenariusza lekcji „Badamy stan jakości wody w naszej rzece” autorstwa Joanny Gałuszki. To doskonała okazja, aby wyjść poza ramy podręczników i zaprosić uczniów do odkrywania świata poprzez lokalne ekosystemy.
Warsztaty terenowe, projekty badawcze, a nawet artystyczne interpretacje rzeki – te aktywności mogą stać się częścią inspirujących zajęć. Lekcja w plenerze nie tylko łączy naukę z rozwijaniem empatii wobec natury, lecz także kształtuje poczucie odpowiedzialności i umiejętność współpracy. Wszystko po to, aby w przyszłości uczniowie oddziaływali pozytywnie na środowisko. W konsekwencji warsztaty terenowe stają się przestrzenią uczenia się sprawczości i odpowiedzialności, które są pierwszymi krokami młodych ludzi ku świadomemu obywatelstwu.
Kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów to inwestycja w przyszłość, w której troska o środowisko nie będzie jedynie modnym hasłem, lecz codzienną praktyką.