
31 marca i 1 kwietnia w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku odbyło się spotkanie poświęcone zagadnieniom związanym z edukacją dostępną dla wszystkich. Zorganizował je Wydział – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej.
W spotkaniu uczestniczyli wizytatorzy odpowiedzialni za edukację włączającą w kuratoriach oświaty, a także dyrekcja ORE, przedstawiciele Wydziału Edukacji Włączającej ORE, Wydziału Polityki Oświatowej i Współpracy ORE oraz członkowie zespołu realizującego projekt „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.
Omawiano działania podejmowane przez ORE na rzecz zapewnienia dostępnej edukacji dla wszystkich uczniów. Poruszono zagadnienia związane ze współpracą międzysektorową, uniwersalnym projektowaniem w edukacji (UDL) oraz oceną funkcjonalną i jej wykorzystaniem w organizacji wsparcia dziecka i ucznia. W programie znalazły się także warsztaty dotyczące współpracy z kuratoriami oświaty w ramach projektu SCWEW, które stanowiły doskonałą okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń.
Wśród zaproszonych gości i prelegentów znaleźli się:
- dr hab. Agnieszka Olechowska, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej, prorektor ds. kształcenia, nauczyciel wczesnej edukacji, pedagog specjalny;
- dr hab. Beata Jachimczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, pedagog, pedagog specjalny;
- dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi Anna Tomaszewska;
- dr Radosław Piotrowicz, pedagog specjalny (pedagogika niepełnosprawnych intelektualnie), diagnosta, terapeuta, wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Uczestnicy spotkania podkreślili, jak ważne było umożliwienie im bezpośredniego dialogu, wymiany doświadczeń i wspólnego planowania działań. Zgodnie wskazali, że wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wspierających nauczycieli i specjalistów w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach jest kluczowe dla rozwoju edukacji dla wszystkich – otwartej, dostępnej i odpowiadającej na potrzeby każdego dziecka/ucznia.