Relacja z ogólnopolskiej konferencji „Empatyczna Edukacja – Empatyczna Polska”

4 i 5 kwietnia w Zduńskiej Woli odbyła się czwarta edycja ogólnopolskiej konferencji „Empatyczna Edukacja  Empatyczna Polska”. Spotkali się entuzjaści innowacyjnej szkoły – przedstawiciele całego środowiska edukacyjnego, w tym naukowcy, praktycy, pedagodzy, dydaktycy, prawnicy oraz uczniowie. Wspólnie opracowywali koncepcję empatycznej edukacji oraz dyskutowali na temat możliwości dostosowania polskiego systemu szkolnictwa do wyzwań współczesnego świata. O tym, jak dużym zainteresowaniem cieszył się temat konferencji, świadczyć może to, że pula miejsc została wyczerpana w 22 godziny.

Podczas konferencji podkreślono rolę empatii w edukacji jako fundamentu efektywnych relacji. Dziś, w erze dynamicznych zmian, podróże do najdalszych zakątków świata i realizacja śmiałych projektów są na wyciągnięcie ręki. To czas, który wymaga nowego podejścia do nauczania, opartego na zrozumieniu i współpracy.

Niestety, polski system edukacyjny wciąż tkwi w starych schematach, z uczniami siedzącymi w równych rzędach w ławkach i nauczycielami przekazującymi informacje w tradycyjny sposób. A przecież współczesne szkoły muszą stawić czoła wyzwaniom rzeczywistości cyfrowej, w której wiedza jest na wyciągnięcie ręki, lecz jej jakość wymaga weryfikacji.

Zmieniający się rynek pracy coraz bardziej ceni „umiejętności miękkie”, takie jak komunikacja, zdolność budowania relacji, kreatywność i zdolność do zarządzania konfliktami.

Z tych powodów empatia została uznana za jedną z kluczowych kompetencji przyszłości, którą powinny rozwijać placówki oświatowe. Znaczenie empatii przejawia się w różnych aspektach edukacji, takich jak:

  • skuteczna komunikacja,
  • współpraca,
  • budowanie zdrowych relacji,
  • innowacyjność,
  • zarządzanie konfliktami,
  • tworzenie wspólnot, w których każdy czuje się zrozumiany i wspierany.

Empatia nie tylko wzbogaca proces nauczania, lecz także staje się potężnym narzędziem przeciwdziałania kryzysom psychicznym wśród dzieci i młodzieży. Dzięki niej szkoły mogą stać się bardziej zintegrowanymi i wspierającymi społecznościami.

Uczestnicy konferencji zgodnie przyznali, że nowoczesne, empatyczne podejście do edukacji jest zarówno szansą, jak i koniecznością. Jest to droga do poprawy jakości życia oraz stworzenia lepszego świata. Zmiany są nieuniknione, aby skutecznie rozwiązywać rosnące problemy, uwzględniać różnorodność i dostosowywać się do potrzeb młodego pokolenia.

Więcej informacji o konferencji na stronie organizatora oraz Miejskiego Domu Kultury w Zduńskiej Woli.

Baner reklamujący konferencję „Empatyczna Edukacja ⇒ Empatyczna Polska”
Alina Sarnecka, kierownik Wydziału – Centrum Koordynującego Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej w ORE, podczas konferencji „Empatyczna Edukacja ⇒ Empatyczna Polska”

Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa