
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło dwa nowe konkursy w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS), których celem jest opracowanie innowacyjnych narzędzi wspierających kształcenie ogólne:
- konkurs na opracowanie gier edukacyjnych do kształcenia ogólnego (FERS.01.04-IP.05-005/25);
- konkurs na opracowanie zaawansowanych technologicznie e-materiałów do kształcenia ogólnego.
Konkursy stanowią kontynuację działań realizowanych w ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”. Eksperci projektu opracowali scenariusze, które teraz posłużą jako podstawa do tworzenia zaawansowanych, interaktywnych rozwiązań edukacyjnych.
Wśród scenariuszy gier opracowanych w ramach projektu znalazły się propozycje łączące nowoczesne technologie, rozrywkę i edukację. Scenariusze mają zróżnicowaną tematykę, odpowiadającą potrzebom uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przykłady:
- Kosmiczne podróże – gra strategiczno-przygodowa, w której uczniowie wcielają się w inżynierów kosmicznych eksplorujących realistyczne układy planetarne (Kepler-186, TRAPPIST-1, Proxima Centauri), budują bazy i zarządzają zasobami. Gra wspiera naukę fizyki, geografii i techniki, ponieważ wprowadza zagadnienia takie jak trajektorie orbitalne, grawitacja, zarządzanie energią i przetrwanie w warunkach kosmicznych.
- Odkryj supermoce! – łamigłówka interaktywna, która poprzez eksperymenty z maszynami prostymi (dźwignie, kliny, kołowroty) rozwija wiedzę z fizyki i techniki. W grze pojawiają się postacie wielkich wynalazców (m.in. Archimedes czy Leonardo da Vinci), którzy prowadzą gracza przez historię mechaniki.
- Custos – gra o charakterze narracyjno-przygodowym, w której gracz zarządza muzeum od czasów powojennych po współczesność, organizuje wystawy z dziedziny historii, geografii, biologii czy sztuki. Gra rozwija kompetencje humanistyczne, przyrodnicze i językowe. Łączy elementy edukacyjne z decyzjami strategicznymi.
- Tajemnice Enigmy – gra detektywistyczno-historyczna, w której uczniowie wcielają się w rolę kryptologów pracujących nad rozszyfrowaniem niemieckiej maszyny szyfrującej. W trakcie rozgrywki gracze rozwiązują zadania logiczne i matematyczne, poznają przy tym realia II wojny światowej, osiągnięcia polskich naukowców i kulisy pracy wywiadu.
Inne gry poruszają m.in. zagadnienia praw konsumenta, cyberbezpieczeństwa, ekologii, racjonalnego planowania budżetu domowego czy zdrowego stylu życia.
Równolegle opracowano także scenariusze zaawansowanych e-materiałów, które mają wykorzystywać takie technologie jak sztuczna inteligencja (AI), rozszerzona rzeczywistość (AR), wirtualna rzeczywistość (VR), rozbudowane symulacje.
- Poetyckie grywalizacje – aplikacja do nauki środków stylistycznych w języku polskim, w której uczniowie tworzą własne metafory, porównania i onomatopeje, rywalizując w trybie offline z AI jako „trenerem stylu”.
- Tour de France – podróż przez francuskojęzyczne zakątki Europy, czyli wirtualna trasa edukacyjna rozwijająca kompetencje językowe i kulturowe poprzez eksplorację krajów frankofońskich i komunikację z AI, wcielającą się w wirtualnych mieszkańców i podróżników.
- Cyberwojna – interaktywna gra karciana, w której uczniowie uczą się zasad cyberbezpieczeństwa, prowadząc strategiczne rozgrywki dotyczące ochrony instytucji państwowych przed atakami hakerskimi.
- Machiavelli do Nietzschego – film decyzyjny, który wprowadza uczniów w świat filozofii politycznej i uczy podejmowania decyzji w duchu odpowiedzialnego obywatelstwa.
Wśród e-materiałów znalazły się również aplikacje wspierające uczniów w rozpoznawaniu dezinformacji w mediach i budowaniu kompetencji medialnych, nauce postępowania w sytuacjach zagrożenia życia, np. wypadkach czy katastrofach, analizie konfliktów międzynarodowych i działań dyplomatycznych, odkrywaniu praw człowieka, etyki społecznej i zasad współżycia obywatelskiego.
Konkursy FERS to szansa dla instytucji edukacyjnych, firm technologicznych i zespołów projektowych na stworzenie nowoczesnych rozwiązań, które realnie zmienią sposób nauczania w polskich szkołach.
Szczegóły dostępne na stronach konkursów:
Opracowanie gier edukacyjnych do kształcenia ogólnego
Opracowanie zaawansowanych technologicznie e-materiałów do kształcenia ogólnego
#FunduszeUE, #FunduszeEuropejskie