Różnojęzyczność jako atut: Jak wspierać edukację dwu- i wielojęzyczną

4 grudnia w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku doradcy, konsultanci i nauczyciele języków obcych nowożytnych oraz języka polskiego jako obcego wzięli udział w szkoleniu „Różnojęzyczność jako atut: Jak wspierać edukację dwu- i wielojęzyczną”.

Uczestnicy zapoznali się z najnowszymi trendami związanymi z nauczaniem języków w klasach różnojęzycznych szkół każdego typu, w tym z nauczaniem uczniów z doświadczeniem migracji.

Spotkanie rozpoczęła kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej Elżbieta Witkowska, która po przedstawieniu pracowników wydziału zapoznała zebranych z działaniami planowanymi przez wydział.

Założeniem organizatorów – Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej w ORE – było zgromadzenie na szkoleniu różnorodnej grupy uczestników zarówno pod względem zawodowym, jak i miejsca pracy. Dzięki temu powstała przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń.

W czasie interaktywnego wykładu dr Barbary Muszyńskiej oraz prezentacji przez Karolinę Kasperską (British Council) wyników raportu na temat edukacji w wielokulturowych klasach i edukacji włączającej uczestnicy dzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi tematyki szkolenia. Cenna dyskusja, która dotyczyła m.in. nowo poznanych teorii kształcenia i przygotowania materiałów edukacyjnych, a także edukacji globalnej, była kontynuowana w kuluarach.

Elżbieta Witkowska zaprezentowała e-materiały i zestawy narzędzi edukacyjnych dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE) Ministerstwa Edukacji Narodowej. Poinformowała, że skład zestawów narzędzi edukacyjnych wchodzą: programy nauczania, poradniki metodyczne, scenariusze interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych i narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz narzędzia do ewaluacji kompetencji kluczowych. Każdy zestaw narzędzi można dostosować do indywidualnych potrzeb.

Przedstawione zostały także wybrane propozycje e-materiałów z języka polskiego, angielskiego i niemieckiego, które uczestnicy mogliby zaadaptować na potrzeby uczniów zgodnie z nowo poznanymi teoriami kształcenia w klasach dwu- i wielojęzycznych. Każdy z tych materiałów da się dostosować do potrzeb nauczania innych języków.

Ciekawość wzbudziły także modułowe podręczniki do przedmiotów kształcenia ogólnego nauczanych m.in. w klasach dwujęzycznych. Modułowe podręczniki znajdują się obecnie na etapie pilotażowego wdrażania w kilkunastu szkołach w Polsce, a niebawem będą dostępne dla szerokiego grona użytkowników platformy ZPE.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele świata edukacji w zakresie następujących języków obcych: angielskiego, niemieckiego, francuskiego i hiszpańskiego oraz języka polskiego jako obcego ze wszystkich typów szkół.

Szkolenie wzbudziło duże zainteresowanie uczestników. Czekamy na kolejną edycję!

Elżbieta Witkowska - kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej
Elżbieta Witkowska - kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej
dr Barbara Muszyńska, uczestnicy szkolenia
Od lewej: Elżbieta Witkowska - kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej, Karolina Kasperska - British Council
Od lewej: Elżbieta Witkowska - kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej, dr Barbara Muszyńska
Od lewej: Elżbieta Witkowska - kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej, dr Barbara Muszyńska

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa