Ocena funkcjonalna w szkole dla każdego – założenia, pomiar, zastosowanie

Publikacja powstała w ramach projektu „Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF”.

Jednym z zadań projektowych była walidacja narzędzia do szkolnej oceny funkcjonalnej przygotowanego przez zespół badaczy z różnych środowisk akademickich (zob. Domagała-Zyśk i in., „Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa”, Wydawnictwo KUL, Lublin 2022). Na tej podstawie zostało opracowane narzędzie do przesiewowej oceny funkcjonalnej w zakresie aktywności i uczestnictwa osób uczących się – Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF) – które jest prezentowane w tej publikacji. Następnie zespół stworzył model wsparcia skierowanego do osób uczących się, powiązanego z prowadzoną w szkole oceną funkcjonalną.

W książce są przedstawione założenia teoretyczne edukacji dla wszystkich w odniesieniu do oceny funkcjonalnej ukierunkowanej na działania, doświadczenia i dobre praktyki nauczycieli i nauczycielek z 36 powiatów Polski. W pierwszej części zostały opisane teoretyczne zagadnienia związane z szeroko rozumianą inkluzją: od modeli teoretycznych, przez rozwiązania polskie, po zastosowanie klasyfikacji ICF w ocenie możliwości i potrzeb osób uczących się. W drugiej części zespół autorski zaprezentował realizowane badania walidacyjne i przedstawił ostateczną wersję Kwestionariusza Szkolnej Oceny Funkcjonalnej dla poszczególnych grup wiekowych osób uczących się. Ponieważ KSzOF jest elementem szerokiego procesu oceny funkcjonalnej, w trzeciej części opracowania znajdują się wskazania do wykorzystania KSzOF w praktyce szkolnej. Całość kończy prezentacja wyników badań jakościowych, w których głos zabrali nauczyciele wdrażający te innowacyjne rozwiązania w swojej pracy.

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa