Model WWR skoncentrowany na rodzinie. Dobre praktyki w SPS nr 327

Źródło: Photogenica
Źródło: Photogenica

Publikacja „Model WWR skoncentrowany na rodzinie – nowe kierunki doskonalenia świadczeń. Dobre praktyki pracy zespołu WWR i oddziałów przedszkolnych przy Szkole Podstawowej Specjalnej nr 327 im. dr Anny Lechowicz” dotyczy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.

Model wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny – czyli model skoncentrowany na rodzinie – wpisuje się w pełni w aktualną koncepcję organizowania wsparcia środowiskowego zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych osób
z niepełnosprawnością. Udzielanie świadczeń jedynie w instytucjach przeznaczonych dla różnych grup odbiorców prowadzi w wielu przypadkach do ich izolacji i wykluczenia.

Budowanie środowiskowego modelu wsparcia zakłada współpracę wielu podmiotów publicznych podlegających resortowi zdrowia, polityki społecznej i edukacji oraz organizacji pozarządowych, a także osób z otoczenia osoby z niepełnosprawnością. Odnosząc powyższe założenia wsparcia środowiskowego do pracy ośrodków i zespołów WWR, należy wziąć pod uwagę całkiem oczywisty fakt, że najbliższym otoczeniem małego dziecka (od urodzenia do 3. roku życia) jest przede wszystkim rodzina, a w późniejszym okresie – również instytucje wychowania przedszkolnego lub żłobki.

Autorka publikacji

Małgorzata Dońska-Olszko – wieloletni dyrektor Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 327 im. dr Anny Lechowicz w Warszawie, pedagog specjalny i rehabilitant. Stypendystka Fundacji Eisenhowera w dziedzinie edukacji włączającej, włączenia społecznego osób z niepełnosprawnością oraz roli organizacji pozarządowych w społeczeństwie obywatelskim. Lider, koordynator i wykładowca licznych projektów szkoleniowych dla nauczycieli i terapeutów nt. nowoczesnych metod pracy z osobami z niepełnosprawnością oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W latach 2006–2020 krajowy koordynator z ramienia Ministerstwa Edukacji Narodowej współpracujący z Europejską Agencją ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej. W latach 2018–2021 koordynator międzynarodowego projektu realizowanego przez EASPD (European Association of Service Providers for Persons with Disabilities) i EurlyAid (Europejskie Stowarzyszenie Wczesnej Interwencji) dotyczącego modelu wczesnej interwencji skoncentrowanej na rodzinie. Aktywny działacz w organizacjach pożytku publicznego. Honorowy Profesor Oświaty.

Ostatnia aktualizacja: 5 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa