Jak oceniać, aby wspierać rozwój uczniów?

30 listopada w Krakowie odbyło się XXIII Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych „Ocenianie = Docenianie. Jak oceniać, aby wspierać rozwój uczniów”. To coroczne wydarzenie, które od dwudziestu trzech lat gromadzi kadrę kierowniczą oraz nauczycieli szkół i przedszkoli. Często porusza tematy ważne nie tylko dla osób uczących przedmiotów przyrodniczych.

W tym roku forum zostało zorganizowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2 w Krakowie w ramach procesowego wspomagania szkół i przedszkoli. Zostało objęte honorowym patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty.

Konferencja, która miała formę online, zgromadziła dyrektorów szkół i nauczycieli zainteresowanych nowoczesnym rozumieniem procesu oceniania jako ważnego elementu wsparcia uczniów w ich rozwoju oraz osiąganiu małych i dużych sukcesów na miarę własnych możliwości. Tematyka obejmowała refleksję nad ocenianiem tradycyjnym i przejściem do oceniania wspierającego rozwój. Wypowiadała się o tym Gabriela Olszowska, małopolska kurator oświaty. Wystąpienie na temat oceniania w świetle badań wygłosił dr hab. Marian Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Dr hab. Iwona Morawska zaprezentowała kulturę oceniania. Dr Krzysztof Piotrowski analizował rolę informacji zwrotnej w procesie uczenia się. Dr Beata Jancarz-Łanczkowska wraz ze słuchaczami poszukiwała odpowiedzi na pytanie, czy piątka jest nagrodą.

Podczas konferencji uczestnicy poznali także możliwości wykorzystania modułowych e-podręczników do samooceny uczniów. Dr Adam Gogacz, ekspert w projekcie „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”, zaprezentował, jak wygląda praca z modułowymi e-podręcznikami, jak mogą one wspomóc projektowanie dydaktyczne zajęć oraz organizację uczenia się i oceniania postępu w tym procesie. Pokazał wiele sposobów i możliwości wykorzystania materiałów zamieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej zarówno w zakresie samooceny, jak i oceny prowadzonej przez nauczyciela, który towarzyszy uczniom w procesie uczenia się, planując i organizując go z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości. Materiały zamieszczone na ZPE pozwalają także wykorzystać różnorodne informacje zwrotne, co uczniom daje poczucie sukcesu na poszczególnych etapach uczenia się.

Konferencja zakończyła się dyskusją i podsumowaniem poruszanej tematyki. W ankietach oceniających uczestnicy forum podkreślali przydatność uzyskanej wiedzy i możliwość wdrożenia jej w swojej pracy.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Ostatnia aktualizacja: 11 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa