W dniach 24–25 września 2024r (I tura) oraz 26–27 września 2024 (II tura) spotkaliśmy się ponownie z samorządowcami uczestniczącymi w Pilotażu programu i materiałów szkoleniowych i doradczych. Drugi już zjazd szkoleniowy był poświęcony prezentacji innowacyjnych rozwiązań oraz przykładów dobrych praktyk samorządowych z zakresu edukacji cyfrowej i cyfrowego zarządzania oświatą.
Zjazd rozpoczął się panelem dyskusyjnym na temat kompetencji przyszłości widzianych z perspektywy samorządowca, dyrektora szkoły oraz nauczyciela. Grupę samorządowców reprezentował Marek Lipiec – naczelnik Wydziału Edukacji i Młodzieży w Urzędzie Miasta Zgierz, dyrektorów szkół – Anna Fidurska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie, nauczycieli reprezentowała Marzena Pucek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Brodnicy. Panel prowadziła Dorota Tomaszewicz, ekspert w projekcie.
Trzy spojrzenia na współczesną edukację pokazały, że już od pewnego czasu jesteśmy zanurzeni w cyfrowym świecie, choć jeszcze nie zawsze radzimy sobie z jego wyzwaniami. Z pewnością nie ma sensu przed nim uciekać, trzeba ze spokojem i w sposób odpowiedzialny zaprzyjaźnić się z cyfrowymi rozwiązaniami i jak najskuteczniej wykorzystać je w swojej pracy i życiu prywatnym. Edukacja, w tym kształtowanie kompetencji przyszłości uczniów musi podążać za zmieniającą się, niepewną i coraz bardziej złożoną rzeczywistością, musi poszukiwać nowych metod i rozwiązań, które okażą się najbardziej skuteczne. Jednym z ważniejszych postulatów edukacji w obecnych czasach staje się zadbanie o dobrostan uczniów i nauczycieli oraz ich relacje.
Kolejnym punktem programu była warsztatowa prezentacja dobrych praktyk realizowanych w szkołach i samorządach w zakresie cyfryzacji, w tym także rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Prezentowane rotacyjnie przykłady dotyczyły:
- rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów m.in. z wykorzystaniem projektów STEAM,
- rozwiązań infrastrukturalnych w gminach/szkołach w zakresie cyfryzacji,
- cyfrowych rozwiązań w zakresie zarządzania szkołą,
- rozwiązań w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych nauczycieli.
Następnie uczestnicy mieli okazję zapoznać się z rozwiązaniami w zakresie cyfryzacji już wdrożonymi i funkcjonującymi w szkołach i jednostkach samorządu terytorialnego, tj.:
- E-szkoła Starachowice. Nowe możliwości dzięki inwestycjom w technologie informacyjne. To praktyka samorządowa zaprezentowana przez Martę Woźniak – Dyrektora Centrum Usług Wspólnych ze Starachowic. Rozwiązanie kompleksowe uzyskane dzięki wykorzystaniu środków unijnych.
- Administrator sieci – rola i zadania, zaprezentowane przez Tomasza Michalskiego, nauczyciela informatyki i jednocześnie administratora sieci w Zespole Szkół nr 1 im. Karola Wojtyły w Brodnicy. Praktyka wskazująca na potrzebę tworzenia stanowiska administratora sieci w szkołach czy JST, liczne obowiązki ciążące na takim pracowniku, ale także plusy takiego rozwiązania szczególnie w zakresie bezpieczeństwa informacji, mieli okazję poznać uczestnicy prezentacji.
Dalszy ciąg zjazdu szkoleniowego przebiegał w grupach warsztatowych (zgodnie z typem JST) oraz stanowił kontynuację prac nad strategicznymi rozwiązaniami dotyczącymi cyfryzacji oświaty w jednostkach uczestniczących w Pilotażu.
Na tym etapie udziału w projekcie uczestnicy są już po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy w zakresie stanu cyfryzacji oświaty w gminie/mieście/powiecie. Podczas warsztatów zadaniem uczestników w grupach była analiza weryfikacji zasobów i uświadomienie sobie, czym już teraz dysponują, co tym samym trzeba utrzymywać w dobrym stanie, co jest utrudnieniem, a co potrzebują pozyskać, a także jakie mogą być konsekwencje zaniedbania w sytuacji braku zaangażowania się w rzetelną diagnozę. A następnie, określenie priorytetów i celów, a także zidentyfikowanie i nazwanie wszelkich działań prowadzących do ich uzyskania.
Ważne na tym etapie było spojrzenie z poziomu makro (gminy/miasta/powiatu), a także opinie oddolne prezentowane przez dyrektorów szkół i placówek. Zbudowanie takiej wspólnej matrycy danych odzwierciedlających aktualną rzeczywistość, która będzie stanowiła spore ułatwienie w określaniu pożądanych i możliwych dalszych strategicznych kroków. Ten etap pracy miał zmobilizować uczestników do wygenerowania zbioru pomysłów na działania, które powinny zostać zaplanowane, a także określić konkretne osoby lub zespoły odpowiedzialne za realizację tych działań. Działania te powinny zostać uwzględnione w przygotowywanym harmonogramie działań rozwojowych (HDR).
Przygotowanie harmonogramu działań rozwojowych jest bardzo istotne z punktu widzenia optymalnego wdrożenia działań w JST. Proces tworzenia harmonogramu działań wraz z określeniem metod i sposobów pracy jest przedsięwzięciem wymagającym podejścia bardzo szczegółowego. Dotyczy on określenia czasu i kolejności poszczególnych działań. Podczas tworzenia harmonogramu należy wziąć pod uwagę wiele czynności związanych z procesem wdrożenia, które muszą zostać wykonane. Ważne jest ustalenie związków występujących pomiędzy zadaniami a kalendarzem (okres ferii, wakacji, urlopy itp.).
Przygotowanie harmonogramu działań rozwojowych stanowi drugi – istotny etap dla zmian, wynikających z przeprowadzonej pogłębionej diagnozy cyfryzacji oświaty. Pozwala na zbadanie stanu lokalnej oświaty i próbę udzielenia odpowiedzi na pytania: Jak jest? Co musimy zrobić, zmienić, aby osiągnąć stan docelowy? Rezultatem tego etapu jest określenie priorytetów oświatowych, celów rozwojowych oraz przygotowanie rzetelnego harmonogramu działań rozwojowych.
Niezbędnym elementem przeprowadzanej diagnozy potrzeb rozwojowych w zakresie cyfryzacji w lokalnej oświacie jest włączenie partycypacyjnego modelu pozyskiwania informacji i wypracowywania wniosków i rekomendacji. Możemy bowiem rozwijać cyfryzację i doskonalić swoje umiejętności, ale nie powinniśmy zapominać o tym, że bez komunikacji, nie będzie cyfryzacji.
W ramach spotkań z samorządowcami rekomendujemy zorganizowanie i przeprowadzenie w JST lokalnych debat społecznych ukierunkowanych na rozwój cyfryzacji w oświacie. Debaty należy starannie przygotować pod względem organizacyjnym, przeprowadzić je, zebrać informacje pozyskane w trakcie debaty, a następnie opracować wnioski i rekomendacje, a także przedstawić je lokalnej opinii publicznej – ale nad tym uczestnicy będą więcej pracować i dyskutować na najbliższych spotkaniach doradczych w siedzibach swoich jednostek.
Kolejny zjazd uczestników odbędzie się w terminie: 14–15 stycznia 2025 r (I tura) i 16–17 stycznia 2025 r.(II tura).
Działania realizowane są w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2024, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.
#FunduszeEuropejskie