Centrum Koordynujące zostało wydzielone w strukturze organizacyjnej ORE i realizuje zadania we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi jednostki. Celem Centrum jest konsolidacja zasobów oraz działań, związanych z rozwojem dostępności edukacji. Ponadto eksperci pracownicy wydziału będą inspiracją dla środowiska edukacyjnego w zakresie zapewniania wysokiej jakości edukacji dla każdego dziecka i ucznia.
Zakres zadań wydziału to:
- Analizowanie wyników badań naukowych oraz rozwiązań metodycznych i technologicznych odpowiadających na zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych i pracę z grupą lub klasą zróżnicowaną.
- Współpraca i wymiana doświadczeń z instytucjami systemu oświaty i innymi resortami realizującymi działania i projekty zapewniające wysoką jakość edukacji dla każdego dziecka i ucznia oraz upowszechnianie wypracowanych rozwiązań i rezultatów.
- Opiniowanie i przygotowywanie rekomendacji do zmian aktów prawnych, gwarantujących wysoką jakość edukacji dla każdego dziecka i ucznia.
- Gromadzenie informacji o potrzebach w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i specjalistów i organizowanie na ich podstawie działań informacyjnych, szkoleniowych i doradczych.
- Opracowywanie i upowszechnianie wytycznych oraz zasobów metodycznych dla nauczycieli, w tym w zakresie projektowania uniwersalnego, racjonalnych dostosowań, oceny funkcjonalnej, sposobu prowadzenia działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, wykorzystania wniosków z badań i wsparcia realizowanego w ramach wczesnego rozwoju dziecka oraz udzielania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego.
- Prowadzenie działań informacyjnych upowszechniających wiedzę o efektywnych metodach kształcenia, wychowania i opieki, uwzględniających zróżnicowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i uczniów oraz o wynikach badań naukowych, trendach światowych w rozwoju edukacji włączającej, promujących edukację włączającą i włączanie społeczne.
- Koordynowanie działań oraz zapewnienie wysokiej jakości funkcjonowania SCWEW oraz udzielania specjalistycznego wsparcia przez:
- monitorowanie i ewaluację funkcjonowania SCWEW,
- identyfikowanie trudności w zakresie realizacji zadań związanych z udzielaniem specjalistycznego wsparcia i podejmowanie działań ukierunkowanych na ich rozwiązania,
- doskonalenie i rozwijanie kompetencji liderów oraz kadry SCWEW przez: szkolenia, doradztwo, wsparcie merytoryczne, upowszechnianie dobrych praktyk, opracowywanie publikacji z obszaru edukacji włączającej,
- koordynowanie funkcjonowania wypożyczalni sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego w pracy nauczycieli i w działaniach postdiagnostycznych oraz upowszechnianie informacji z zakresu nowych technologii,
- promowanie SCWEW jako specjalistycznego zespołu realizującego bezpośrednie wsparcie na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz środowiska lokalnego.