Eksperci CK
Z Wydziałem – Centrum Koordynujące (CK) współpracuje grupa znakomitych ekspertów, którzy tworzyli model Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej.
Państwo eksperci stanowili także zespół specjalistów w projekcie pilotażowym tworzenia Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej.
Beata Jachimczak
Dr hab. prof. UAM w Poznaniu, pedagog, pedagog specjalny. Pedagog w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej, pedagogiki wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce wychowania i kształcenia ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca). Ekspertka Centrum Koordynującego ds. jakości specjalistycznego wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w tym SCWEW w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Agnieszka Olechowska
Dr hab., prof. APS, prorektor APS ds. kształcenia, nauczyciel wczesnej edukacji, pedagog specjalny, logopeda, profesor wizytująca Florida University USA. Członkini Sekcji Edukacji Elementarnej przy KNP PAN, autorka programu i instruktorka kursu doskonalącego do pracy z dziećmi z opóźnieniami neurorozwojowymi Ruch dla Uczenia się – Move to Learn®. Autorka książek, m.in. Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami. Wskazówki dla nauczycieli (APS 2001), Specjalne potrzeby edukacyjne w oficjalnym dyskursie pedagogicznym (APS 2019), współautorka monografii Superwizja edukacji włączającej (2024) oraz autorka artykułów naukowych, poradników dla nauczycieli, programów kształcenia, e-learningowych kursów dla nauczycieli oraz narzędzi diagnozy pedagogicznej. W latach 2022–2024 członkini międzynarodowego zespołu badawczego Social-Emotional Learning International Network w ramach światowej sieci badawczej WERA World Education Research Association. Ekspertka CK-ORE w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie ds. oceny funkcjonalnej oraz uniwersalnego projektowania w edukacji.
Radosław Piotrowicz
Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny: pedagogika niepełnosprawnych intelektualnie, diagnosta, terapeuta, wykładowca, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w Warszawie., działacz społeczny. Główne obszary badawcze: wczesna interwencja- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (interdyscyplinarny model wsparcia dziecka i rodziny); jakość życia rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną w modelu kompleksowego wsparcia na drodze dzieciństwo – dorastanie -dorosłość – starość. Członek Zespołu Projektu innowacyjno – wdrożeniowego Model wsparcia międzysektorowego (UŚ,2021-2023) Nowy Model WWR i standardy realizacji WWR (APS, 2020-2022) realizowanego na zlecenia MEN. Inicjator i współautor narzędzi badawczych Kwestionariuszy obserwacji – Skrining Rozwojowy Małego Dziecka (SRMD 0:6-6;0), autor publikacji z cyklu wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka. Ekspert Centrum Koordynującego ds. wczesnego wspomagania rozwoju w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Monika Gromadzińska – Miszczak
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pruszkowie. W latach 2021-2023 pełniła funkcję eksperta ds. konsultacji, w ramach pilotażowego projektu wdrożenia modelu Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Ekspertka Centrum Koordynującego ds. współpracy PPP ze SCWEW w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Tomasz Knopik
Doktor psychologii, specjalista w zakresie diagnozy i wspomagania rozwoju uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Adiunkt w Instytucie Psychologii UMCS. Autor lub współautor narzędzi diagnostycznych ukierunkowanych na identyfikację zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem intelektualnym. Ekspert MEN ds. edukacji włączającej, kierownik naukowy projektu IBE „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie integracji zasobów oraz koordynacji działań systemowych związanych z procesem oceny funkcjonalnej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Wanda Agnieszka Jabłońska
Dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie. W latach 2021-2023 pełniła funkcję lidera Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Olsztynie, w ramach projektu pilotażowego. Ekspertka Centrum Koordynującego ds. organizacji i realizacji działań SCWEW w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Anna Tomaszewska
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 6 im. mjr Hieronima Baranowskiego Łodzi. W latach 2021-2023 pełniła funkcję lidera Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Łodzi, w ramach projektu pilotażowego. Ekspertka Centrum Koordynującego ds. organizacji i realizacji działań SCWEW w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Elżbieta Krupa
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Henryka Sienkiewicza w Świdniku. W latach 2021 2023 pełniła funkcję lidera Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Świdniku, w ramach projektu pilotażowego. Ekspertka Centrum Koordynującego ds. organizacji i realizacji działań SCWEW w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Zenon Gajdzica
Prof. dr hab. Zenon Gajdzica pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Główne kierunki badań: edukacja włączająca, przemiany edukacji specjalnej, edukacja i socjalizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, metodologia badań społecznych. Autor / współautor 13 monografii, m.in. Inclusive Education of Learners with Disability – the Theory versus Reality. Peter Lang, 2020 (współautorzy R. William, M. Potměšil, G. Ling); Mental Health and Quality of Life of Adolescents with Physical, Intellectual and Developmental Disabilities. Perspectives of Parents and Children. Routledge 2024 (współautorki S. Byra, A. Kołodziej-Zaleska, K. Rutkowska, D. Dzienniak-Pulina), Teacher’s Beliefs about Inclusive Education. A study in the Context of Major Increases in Refuge Learners. V & R unipress / Bril Deutschland GmbH 2024, (współautorka S. Byra). Redaktor i współredaktor 25 prac zwartych, autor ponad 200 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. W latach 2012 – 2019 Dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji oraz w latach 2019-2024 Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2015 roku członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Koordynator / kierownik projektów finansowanych, m.in. przez MEN, NCIBR. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie badań naukowych i współpracy ze środowiskiem akademickim w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Karol Pawlak
Ekspert w zakresie praktycznego wdrażania ICF w diagnozie funkcjonalnej dzieci i młodzieży, Członek Polskiej Rady ds. ICF, Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, International Society of Physical and Rehabilitation Medicine (ISPRM), Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji. Stopień doktora nauk o zdrowiu Wydział Nauk o Zdrowiu, Wrocławski Uniwersytet Medyczny. Kilkaset godzin doświadczenia w zakresie superwizji diagnozy funkcjonalnej dzieci i młodzieży z wykorzystaniem ICF, współautor polskich i zagranicznych artykułów naukowych w zakresie praktycznego wykorzystania ICF. Ekspert Centrum ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Magdalena Olempska – Wysocka
Dr hab. – pedagog specjalny – surdopedagog, psycholog, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej. Pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Krajowy Koordyntor Europejskiej Agencji ds. Edukacji Włączającej, Liderka Zadania 3 w Projekcie Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży (Edukacja włączająca) Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Kierownik studiów podyplomowych „Surdologopedia” UAM w Poznaniu. Od ponad 19 lat pracuje z małymi dziećmi w zakresie wspomagania ich rozwoju poznawczego i komunikacji; prowadzi indywidualne konsultacje psychologiczne zarówno dla dzieci, młodzieży jak i ich rodziców. Współpracuje z nauczycielami w zakresie dostosowania metod i form pracy dla dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i komunikacyjnymi. Specjalizuje się w diagnozie i terapii logopedycznej i psychologicznej dzieci z afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, z uszkodzonym słuchem, z opóźnionym rozwojem mowy a także z innymi zaburzeniami mowy i wymowy. Autorka wielu publikacji naukowych, uczestniczka konferencji naukowych i popularno-naukowych z zakresu logopedii, pedagogiki specjalnej, psychologii. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie międzynarodowych rozwiązań i rekomendacji z obszaru edukacji włączającej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.