Edukacja dla przyszłości: Zestaw Narzędzi Edukacyjnych dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

W ramach realizacji projektu pozakonkursowego pn.: Weryfikacja i odbiór zestawów narzędzi edukacyjnych wspierających proces wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w zakresie rozwoju umiejętności uniwersalnych dzieci i uczniów oraz kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, w Ośrodku Rozwoju Edukacji powstał Zestaw Narzędzi Edukacyjnych dla wszystkich etapów edukacyjnych o jednakowej strukturze. Stanowi on cenne wsparcie nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych w kontekście realizacji zadań dotyczących edukacji włączającej i projektowania uniwersalnego, powstałych w efekcie zmian społecznych, politycznych i ekonomicznych. Z uwagi na to, że szkoła stoi przed wyzwaniem sprostania wymaganiom współczesności, Ośrodek Rozwoju Edukacji przedstawia nauczycielom ofertę wzbogacenia procesu kształcenia o zestawy narzędzi edukacyjnych oraz metody nauczania i uczenia się wspomagające rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy. Zestawy Edukacyjne stworzone w ramach projektu są źródłem wiedzy merytorycznej dla nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, a także inspiracją dla doświadczonych pedagogów, doradców metodycznych i trenerów oświatowych.

Narzędzia Edukacyjne realizują w pełni następujące cele:

  • zaspakajanie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci/uczniów,
  • wspieranie integralnego rozwoju i potencjału dzieci/uczniów,
  • kształtowanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych dzieci/uczniów,
  • uwzględnianie indywidualnych możliwości i tempa uczenia się każdego dziecka/ucznia.

Narzędzia te zarówno do wychowania przedszkolnego, jaki i do edukacji wczesnoszkolnej są bezpłatnie udostępnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej MEN[1]. Stanowią kompatybilny pakiet wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy, w którego skład wchodzą: programy nauczania wraz ze scenariuszami zajęć, poradnik metodyczny z pięcioma przykładowymi scenariuszami zajęć modelowych, pięć scenariuszy interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych i narzędzia pomiaru dydaktycznego i narzędzia do ewaluacji działań sprzyjających rozwijaniu kompetencji kluczowych.

Programy ukazują innowacyjne rozwiązania pedagogiczne, podpowiadają jak stworzyć szkołę i przedszkole z pomysłem, zachęcają nauczycieli do wykorzystania nowoczesnych treści, narzędzi i zasobów w zakresie kształtowania kluczowych kompetencji uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku, zaznajamiają z nauczaniem eksperymentalnym, kreują właściwe postawy w procesie edukacyjnym i wskazują skuteczne metody zindywidualizowanego podejścia do dziecka/ucznia.

Poradnik prezentuje rozwiązania dydaktyczne i wychowawcze w oparciu o stworzone programy nauczania, udziela wsparcia nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie w zakresie planowania pracy dydaktycznej i wychowawczej, dobierania treści kształcenia i zaspakajania potrzeb dzieci/uczniów o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych, ukazuje praktyczne rozwiązania w zakresie monitorowania postępów dziecka/ucznia objętego wychowaniem przedszkolnym i edukacją wczesnoszkolną, zaznajamia nauczyciela z zadaniami w kontekście realizacji wyzwań edukacji włączającej, inspiruje i otwiera na nowe, odkrywcze rozwiązania doświadczonych nauczycieli, które ubogacą codzienną pracę z dzieckiem/uczniem.

Scenariusze interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych stanowią ilustrację nauczania interdyscyplinarnego nastawionego na holistyczny rozwój dzieci/uczniów, ukazują innowacyjne sposoby i formy pracy, które umożliwiają rozwijanie umiejętności przedmiotowych i ponadprzedmiotowych dzieci/uczniów, wzbogacają płaszczyznę dydaktyczno-wychowawczą o nowe spojrzenie na problem w aspekcie dziecięcych zainteresowań i możliwości, stwarzają dzieciom/uczniom okazję do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności, umożliwiają dzieciom/uczniom swobodną ekspresję w zakresie prezentowania wiedzy i kompetencji, integrują wiedzę z różnych dyscyplin, a także tych, które wykraczają poza podstawę programową i ukazują skuteczne metody motywowania dzieci/uczniów do pracy.

Narzędzia pomiaru dydaktycznego i narzędzia do ewaluacji działań sprzyjających rozwijaniu kompetencji kluczowych zawierają arkusze do obserwacji pedagogicznej realizowanej na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w odniesieniu do programów nauczania, zapoznają z możliwościami oceniania wewnątrzszkolnego i ewaluacji na pierwszym etapie edukacyjnym, prezentują przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz ewaluacji kompetencji uczniów pozwalających na monitorowanie i diagnozowanie postępów uczniów, poziomu ich wiedzy i umiejętności, a także ewaluacji kompetencji kluczowych z uwzględnieniem samooceny i oceny koleżeńskiej, przedstawiają sposoby diagnozowania postępów dziecka/ucznia z uwzględnieniem różnych potrzeb i możliwości edukacyjnych (w tym uwarunkowań wynikających z różnych możliwości psychofizycznych i zachowania motywującej funkcji oceny), udzielają wskazówek dotyczących formułowania spersonalizowanej oceny osiągnięć i postępów dziecka/ucznia, podają przykłady dobrych praktyk w zakresie planowania i tematyki prac projektowych pozwalających ocenić kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne.

Z uwagi na fakt, iż wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna stanowią podwaliny całego procesu edukacyjnego ucznia, bardzo istotne jest zaangażowanie nauczyciela i jego permanentnie rozwijający się warsztat pracy. Liczymy na to, że ZNE będą w tym względzie pomocne i inspirujące.

Autorka Renata Pasymowska

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE

[1] https://zpe.gov.pl/a/zestawy-narzedzi-edukacyjnych/DdkFeif7i

Ostatnia aktualizacja: 8 lipca 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa