Podsumowanie konferencji „Budowanie kultury informacji zwrotnej – od rozwiązań systemowych do codziennej praktyki szkolnej”

Uczestnicy panelu „Systemowe warunki rozwijania kultury informacji zwrotnej”
Uczestnicy panelu „Systemowe warunki rozwijania kultury informacji zwrotnej”

8 grudnia w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyła się konferencja poświęcona roli informacji zwrotnej w procesie uczenia się. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) i kuratoriów oświaty, dyrektorzy, nauczyciele i specjaliści oraz reprezentanci placówek doskonalenia nauczycieli. Spotkanie stało się okazją do wymiany doświadczeń, prezentacji badań i rozmów o wyzwaniach, przed którymi stoi współczesna szkoła.

Dyrektor ORE Andrzej Suchenek i wicedyrektor ORE Małgorzata Szeja, którzy otworzyli konferencję, podkreślali, że szkoła przyszłości nie może istnieć bez konstruktywnej, wspierającej i dobrze zakorzenionej w praktyce informacji zwrotnej.

Istotne wnioski z wystąpień ekspertów – m.in. Macieja Jakubowskiego (IBE), Gabrieli Olszowskiej (małopolska kurator oświaty) i Danuty Sterny (ekspertka w zakresie oceniania kształtującego) – wskazują, że skuteczna informacja zwrotna jest jednym z kluczowych czynników rozwoju uczniów. Badania i obserwacje praktyków potwierdzają, że:

  • nie każda informacja zwrotna wspiera uczenie się – niewłaściwie przekazana może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego;
  • sama informacja o wyniku to za mało, aby uczeń mógł się rozwijać;
  • informacja zwrotna skoncentrowana na uczniu, jego celach i kryteriach sukcesu wzmacnia proces uczenia się;
  • skuteczność informacji zwrotnej zależy przede wszystkim od tego, jak uczeń ją wykorzysta;
  • jednokierunkowy przepływ informacji (nauczyciel → uczeń) jest mało efektywny i obciążający;
  • informacja zwrotna powinna pobudzać do refleksji i samooceny;
  • im bardziej konkretna i korygująca informacja, tym większa jej wartość;
  • szybka informacja zwrotna buduje motywację;
  • różni uczniowie mogą inaczej reagować na ten sam rodzaj komunikatu;
  • regularne udzielanie informacji zwrotnej podnosi skuteczność uczenia się.

Wspólne ustalanie celów, kryteriów sukcesu oraz świadome budowanie kultury dialogu w klasie tworzą przestrzeń sprzyjającą rozwojowi samodzielności i odpowiedzialności uczniów. Dlatego tak ważne jest systemowe wspieranie szkół – poprzez szkolenia nauczycieli, mentoring, sieci współpracy oraz wymianę dobrych praktyk.

Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek
Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Małgorzata Szeja
Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska podczas wystąpienia „Informacja zwrotna – perspektywa systemu”
Dyrekcja Ośrodka Rozwoju Edukacji i członkowie zespołu Wydziału Polityki Oświatowej i Współpracy
Prelegentka Danuta Sterna podczas wystąpienia „Informacja zwrotna – perspektywa szkoły”
Uczestnicy panelu „Kultura informacji zwrotnej w praktyce szkolnej”

Ostatnia aktualizacja: 9 grudnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa