CLIL (ang. Content and Language Integrated Learning – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe) to podejście do nauczania, które łączy naukę przedmiotu z nauką języka. Tradycyjnie było ono stosowane głównie w szkołach dwujęzycznych, w których uczniowie poznawali język obcy poprzez treści z innych dziedzin, np. biologii czy historii. Dziś jednak rozumiemy CLIL znacznie szerzej. Może on być wykorzystywany na każdym etapie edukacji, w różnych językach nauczania, również w klasach, w których uczniowie uczą się w swoim języku ojczystym.
Ta zmiana wynika z innego spojrzenia na proces uczenia się. Coraz częściej myślimy o nim jako o całości, w której język odgrywa kluczową rolę nie tylko jako środek komunikacji, ale przede wszystkim jako narzędzie myślenia i poznawania świata. W podejściu CLIL nie chodzi więc o przekazywanie wiedzy w tradycyjny sposób, lecz o wspólne odkrywanie, analizowanie, porównywanie i interpretowanie treści z wykorzystaniem języka i działania.
Nowy projekt ORE CLIL skupia się właśnie na tym współczesnym wymiarze – na języku jako narzędziu uczenia się. Podczas zajęć zgodnych z podejściem CLIL uczniowie używają języka, aby zrozumieć, opisać i wyjaśnić zjawiska. Dzięki temu rozwijają umiejętność myślenia naukowego, komunikowania się i argumentowania. Nieważne, w ilu językach pracują – najważniejsze, aby język był wykorzystywany w sposób celowy i wspierał rozwój poznawczy.
Dzięki temu CLIL staje się podejściem, które pomaga uczniom lepiej rozumieć treści przedmiotowe i jednocześnie rozwijać kompetencje językowe. To sposób nauczania, który można skutecznie stosować we wszystkich szkołach i różnych kontekstach językowych, również tam, gdzie uczniowie uczą się w zróżnicowanych grupach.
Projekt ORE CLIL to zaproszenie do poznania tego nowoczesnego i elastycznego podejścia w pracy z uczniami. Zachęcamy nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych do udziału w działaniach projektowych, które pomogą rozwijać praktyki dydaktyczne wspierające myślenie, komunikację i uczenie się w wielojęzycznym świecie.
