„Rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli i nauczycielek w zakresie zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL)” – nowy projekt ORE

Ośrodek Rozwoju Edukacji rozpoczął realizację projektu „Rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli i nauczycielek w zakresie zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL)”, finansowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) na podstawie decyzji Ministra Edukacji i Nauki nr FERS.01.04-IP.05-0036/25 z dnia 26 sierpnia 2025 r.

Projekt stanowi wartościowe wsparcie dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy są zainteresowani rozwijaniem swojego warsztatu dydaktycznego poprzez poznanie i praktyczne wykorzystanie podejścia CLIL (Content and Language Integrated Learning) w nauczaniu przedmiotowym. Uczestnicy projektu zdobędą wiedzę i umiejętności, które pozwolą im skutecznie stosować elementy CLIL w pracy z uczniami, rozwijać ich zaangażowanie w proces uczenia się oraz wzmacniać kompetencje poznawcze, komunikacyjne i społeczne.

Zastosowanie podejścia CLIL wspiera aktywne uczenie się, rozwija myślenie krytyczne i umiejętność przetwarzania informacji, a także umożliwia bardziej zintegrowane, angażujące nauczanie treści przedmiotowych, w którym język staje się narzędziem poznania i komunikacji w danym obszarze wiedzy. Wprowadzenie podejścia CLIL do codziennej praktyki szkolnej pozwala nauczycielom lepiej dostosować metody pracy do potrzeb uczniów, sprzyja współpracy między nauczycielami różnych przedmiotów oraz wspiera inkluzję i różnorodność w procesie nauczania.

Ośrodek Rozwoju Edukacji jako beneficjent projektu informuje o możliwości zgłaszania do instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej podejrzenia o niezgodności projektu lub działań beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych (KPON), sporządzoną w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.).

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu FERS z postanowieniami KPON mogą być przekazywane w formie pisemnej:

  • pocztą tradycyjną na adres:
    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa,
    lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. Jana Chrystiana Szucha 25, 00-918 Warszawa;
  • za pośrednictwem skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej.

The Centre for Education Development has launched the project “Developing Teaching Skills in Content and Language Integrated Learning (CLIL),” funded by the European Funds for Social Development Programme (FERS), based on the decision of the Minister of Education and Science No. FERS.01.04-IP.05-0036/25 dated 26 August 2025.

This initiative offers valuable support to primary and secondary school teachers who wish to enhance their teaching competencies by learning about and applying the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach in subject teaching. Participants will acquire the knowledge and skills necessary to effectively integrate CLIL elements into their teaching practice while fostering students’ engagement and strengthening their cognitive, communication and social competences.

The CLIL approach promotes active learning, develops critical thinking and information processing skills. It enables more integrated and engaging subject teaching where language serves as a tool for both learning and communication within a specific domain of knowledge. Incorporating CLIL into everyday classroom practice allows teachers to better tailor their methods to students’ needs, encourages collaboration among teachers of different subjects, and supports inclusion and diversity in the educational process.

#FunduszeEuropejskie

Ostatnia aktualizacja: 4 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa