Szkolenie „Edukacja obywatelska w szkole. Planowanie, organizacja i ewaluacja”

Powitanie uczestników szkolenia przez wicedyrektor ORE Małgorzatę Szeję
Powitanie uczestników szkolenia przez wicedyrektor ORE Małgorzatę Szeję

Doradcy metodyczni, nauczyciele konsultanci i nauczyciele edukacji obywatelskiej wzięli udział w trzydniowym (4–6 września br.) szkoleniu stacjonarnym „Edukacja obywatelska w szkole. Planowanie, organizacja i ewaluacja”.

Podczas otwarcia szkolenia w Centrum Szkoleniowym ORE wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Małgorzata Szeja zaznaczyła, jak ważnym przedmiotem jest edukacja obywatelska, która już jest realizowana w szkołach ponadpodstawowych. Nawiązała do myśli C.K. Norwida, który nazywał siebie obywatelem, a w swoich utworach podkreślał, że prawdziwy obywatel to osoba aktywnie zaangażowana w sprawy społeczne, walcząca o wolność i sprawiedliwość dla ludzkości. Właśnie przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym jest dzisiaj rolą szkoły. Nowy przedmiot ma budować poczucie odpowiedzialności za dobro wspólne, region i ojczyznę oraz wzmacniać postawy patriotyczne, a jednocześnie promować otwartość na świat i tolerancję.

Z uczestnikami szkolenia spotkał się także dyrektor ORE Andrzej Suchenek, który podziękował im za udział w zajęciach i chęć przekazania wiedzy nauczycielom w regionach. Podkreślił istotną rolę edukacji obywatelskiej jako przedmiotu nauczania, który ma budować świadomych, zaangażowanych obywateli, rozumiejących mechanizmy państwa i społeczeństwa, potrafiących działać w samorządzie i debacie publicznej.

Podczas 22 godzin zajęć (wykładów i warsztatów) omówione zostały następujące tematy:

  • Zintegrowana platforma edukacyjna – nowocześnie, profesjonalnie, bezpłatnie!
  • Działania obywatelskie w kontekście globalnym – od czego zacząć?
  • Metody budujące dialog i aktywizujące
  • Portfolio jako metoda pracy
  • Budowanie sprawczości jako podstawa edukacji obywatelskiej
  • Projekt grupowy – metoda projektu
  • Edukacja obywatelska poza salę lekcyjną – działania obywatelskie
  • Ocenianie na lekcjach edukacji obywatelskiej
  • Wykorzystanie perspektywy historycznej w aktywnych metodach nauczania
  • Edukacja obywatelska wobec dezinformacji
  • Realizacja szkoleń kaskadowych

Uczestnicy brali udział w zajęciach prowadzonych metodami aktywnymi, dzięki temu doświadczyli praktycznego charakteru przedmiotu, poznali kierunki skutecznego wdrożenia edukacji obywatelskiej w polskich szkołach.

Uczestnicy szkolenia – na mocy porozumień podpisanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i placówki doskonalenia nauczycieli – wkrótce przeprowadzą w ośrodkach regionalnych czterogodzinne warsztaty dla nauczycieli edukacji obywatelskiej, podczas których przybliżą metodykę nauczania tego nowego przedmiotu.

Powitanie uczestników szkolenia przez wicedyrektor ORE Małgorzatę Szeję
Dominika Gaponiuk z ORE przybliża treść materiałów zamieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
Wystąpienie Elżbiety Olczak i Marty Gontarskiej o realizacji podstawy programowej edukacji obywatelskiej
Dr Jędrzej Witkowski przedstawia temat „Budowanie sprawczości jako podstawy edukacji obywatelskiej”

Ostatnia aktualizacja: 8 września 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa