
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wystąpiło z ciekawą inicjatywą dla kadry oświaty – zorganizowało w sześciu województwach dwudniowe, praktyczne szkolenia z edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży w terenie.
W szkoleniach będą uczestniczyć nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych, bibliotekarze, nauczyciele świetlicy oraz pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli, aby przygotować się do prowadzenia zajęć w plenerze.
Co zyskują uczestnicy?
- Poznają proste metody na zaangażowanie uczniów w poznawanie świata przyrody w niestandardowy sposób.
- Ćwiczą, jak w ciekawy i aktywizujący uczniów sposób poprowadzić godzinę wychowawczą na przyszkolnym podwórku lub na świeżym powietrzu w czasie pobytu dzieci w świetlicy – bez konieczności organizowania wyprawy do lasu.
- Testują pomoce dydaktyczne, które mogą stworzyć we własnym zakresie.
- Dowiadują się, jak łączyć edukację przyrodniczą z innymi dziedzinami – edukacją kulturową, językową i naukami ścisłymi.
- Uczą się wykorzystania nowych technologii w edukacji przyrodniczej.
- Poznają ciekawe rozwiązania i przykłady z Polski i zagranicy dotyczące organizacji zajęć w terenie.
Dlaczego edukacja terenowa dzieci i młodzieży jest ważna?
- W praktyczny sposób pozwala kształtować prośrodowiskowe postawy u dzieci i młodzieży.
- Stanowi formę organizacji zajęć, która pomaga zainteresować uczniów problematyką ochrony różnorodności biologicznej, co jest istotne w kontekście ochrony dziedzictwa przyrodniczego Polski.
- Jest odpowiedzią na zbyt rzadkie uczestniczenie polskich uczniów w zajęciach terenowych i prowadzenie bezpośrednich obserwacji przyrodniczych.
- Kontakt z przyrodą poprawia koncentrację i koordynację ruchową, pozwala zregenerować umysł i ciało oraz jest niezbędny dla optymalnego rozwoju fizycznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży.
Więcej informacji o tej inicjatywie znajduje się na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Projekt jest finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.