Publikacja „Quasipoprawny czy quasi poprawny, czyli o zmianach w pisowni polskiej”

Prawidłowa pisownia w języku polskim nastręcza trudności – niekiedy nawet polonistom. W dodatku jej zasady nie zostały określone raz na zawsze. Reguły ortograficzne są modyfikowane, aby odzwierciedlały aktualny stan języka i odpowiadały na potrzeby jego użytkowników. Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie zmiany wprowadzone przez Radę Języka Polskiego. Publikacja „Quasipoprawny czy quasi poprawny…” objaśnia ich genezę, a przy okazji przedstawia źródła zasad ortograficznych w naszym języku oraz zmiany, które wprowadzano w zakresie pisowni polskiej od czasów najdawniejszych. Jest zachętą do refleksji nad historią polszczyzny i czynnikami, które wpływają na jej rozwój.

W kolejnych częściach publikacji uznani językoznawcy podpowiadają, jak skutecznie uczyć ortografii w szkole, również uczniów z doświadczeniem migracji. Szczegółowo omawiają typy ćwiczeń i zabaw ortograficznych, które warto wykorzystać na lekcjach języka polskiego. Swoje rekomendacje opierają na wiedzy o uczeniu się, różnych typach pamięci i funkcjonowaniu mózgu. Rebusy ortograficzne, krzyżówki, wąż wyrazowy, wykreślanki, dyktanda z lukami – to tylko niektóre z propozycji.

Autorzy wskazują również możliwości zastosowania na lekcjach zasobów internetowych oraz zadań generowanych przez nauczyciela samodzielnie z użyciem dostępnych aplikacji. W przygotowaniu materiałów dydaktycznych wspiera także sztuczna inteligencja. Z jej pomocą można tworzyć scenariusze zajęć i ćwiczenia dopasowane do tematu lekcji i potrzeb poszczególnych uczniów.

Publikacja stanowi pokłosie konferencji na temat zmian w języku, zorganizowanej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie przez Wydział Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych.

Ostatnia aktualizacja: 14 sierpnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa