Quasipoprawny czy quasi poprawny, czyli o zmianach w pisowni polskiej

Prawidłowa pisownia w języku polskim nastręcza trudności – niekiedy nawet polonistom. W dodatku jej zasady nie są określone raz na zawsze! Reguły ortograficzne ulegają modyfikacjom, by odzwierciedlać aktualny stan języka i odpowiadać na potrzeby jego użytkowników. Od 1 stycznia 2026 r. wejdą w życie aktualizacje wprowadzone przez Radę Języka Polskiego. Publikacja „Quasipoprawny czy quasi poprawny…” omawia ich genezę, objaśniając źródła zasad ortograficznych w naszym języku oraz zmiany, które wprowadzano w zakresie polskiej grafii od czasów najdawniejszych. Skłania do refleksji na temat historii polszczyzny i czynników wpływających na jej rozwój.

Uznani językoznawcy podpowiadają także, w jaki sposób skutecznie uczyć ortografii w szkole – również uczniów z doświadczeniem migracji. Zostały tu szczegółowo omówione typy ćwiczeń i zabaw ortograficznych wartych wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Swoje rekomendacje autorki oparły na wiedzy o uczeniu się, różnych typach pamięci i funkcjonowaniu mózgu. Rebusy ortograficzne, krzyżówki, wąż wyrazowy, wykreślanki, dyktanda z lukami – to tylko niektóre z propozycji.

Autorzy wskazują możliwości zastosowania na lekcjach zasobów internetowych dostępnych online, a także generowanych przez nauczyciela samodzielnie z użyciem dostępnych aplikacji. W przygotowaniu materiału dydaktycznego może wspierać także sztuczna inteligencja – pozwalająca za pomocą narzędzia ChatGPT tworzyć scenariusze zajęć i spersonalizowane ćwiczenia dopasowane do tematu lekcji oraz potrzeb uczniów.

Publikacja stanowi pokłosie konferencji na temat zmian w języku, zorganizowanej w Ośrodku Rozwoju Edukacji przez Wydział Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych.

Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa