Lęk przed wypowiedzią

W artykule z cyklu „Frajda z nauczania” Danuta Sterna analizuje źródła uczniowskiego lęku przed formułowaniem dłuższych wypowiedzi ustnych. Obawa przed ośmieszeniem, lęk przed oceną, brak wiary we własne kompetencje czy słabe relacje rówieśnicze – to tylko niektóre z barier, które sprawiają, że uczniowie niechętnie zabierają głos na lekcjach.

Autorka przekonuje jednak, że istnieją skuteczne sposoby, by te trudności stopniowo przezwyciężać. Wystarczy sięgnąć po sprawdzone strategie i metody, które wspierają budowanie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i otwartości w klasowej komunikacji.

Wraz z nauczycielami praktykami autorka prezentuje szereg inspirujących pomysłów na wzmacnianie relacji, tworzenie wspierającej atmosfery oraz rozwijanie odwagi mówienia. Tekst stanowi cenne źródło inspiracji dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, którzy chcą wzbogacić swój warsztat metodyczny o uniwersalne, praktyczne rozwiązania wspierające aktywność uczniów w mówieniu.

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 16 maja 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa