
27 marca w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyła się konferencja poświęcona problematyce funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych z ADHD. Wzięło w niej udział 95 osób, w tym nauczyciele, specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych, rodzice i przedstawiciele instytucji oświatowych.
Głównym celem konferencji było podniesienie świadomości na temat ADHD w kontekście edukacyjnym i zawodowym oraz przedstawienie aktualnych rekomendacji diagnostycznych i terapeutycznych. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wynikami badań, doświadczeniami praktyków oraz rozwiązaniami mającymi na celu wsparcie uczniów i dorosłych z ADHD.
Konferencję otworzyli dyrektorzy ORE: Andrzej Suchenek i Marzenna Habib. Wprowadzeniem do debaty był wiersz „Posłanie do nadwrażliwych” Kazimierza Dąbrowskiego.
Uczestników konferencji powitała podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz, pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów. Podkreśliła ona rolę edukacji w kształtowaniu systemu wsparcia dla uczniów z ADHD.
Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak w przesłanym liście, który odczytała specjalistka Zespołu Edukacji i Wychowania Biura Rzecznika Praw Dziecka Marlena Pytlak, zwróciła uwagę na konieczność skuteczniejszej ochrony praw dzieci z ADHD oraz zapewnienia im równego dostępu do edukacji i wsparcia.
Poseł Marcin Józefaciuk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD, podkreślił duże znaczenie systemowych zmian prawnych wspierających uczniów i dorosłych z ADHD oraz istotę rozwiązań praktycznych.
Podczas konferencji specjaliści z zakresu psychiatrii i psychologii w swoich wystąpieniach dzielili się wiedzą i doświadczeniem na temat ADHD. Program obejmował następujące prelekcje:
- Sytuacja dzieci i młodzieży z ADHD w szkołach. Rekomendacje dla nauczycieli dzieci i uczniów z ADHD.
Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak, psychiatra, specjalista od ADHD i psychiatrii perinatologicznej, omówił najczęstsze trudności uczniów z ADHD w systemie edukacyjnym. Wskazał na konieczność dostosowania metod nauczania. Podkreślił rolę wsparcia psychologicznego w szkole. - ADHD – diagnoza dzieci i współczesne podejście do zaburzenia
Dr Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, zaprezentowała aktualne kryteria diagnostyczne. Zwróciła uwagę na najczęstsze błędy w diagnozowaniu oraz znaczenie interdyscyplinarnej współpracy specjalistów. - Dorośli z ADHD (nauczyciele, rodzice) – wyzwania diagnostyczne i funkcjonowanie w życiu codziennym
Dr Anna Anzulewicz, psycholog, diagnosta ADHD, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, poruszyła temat późnej diagnozy ADHD u dorosłych i powikłań związanych z brakiem leczenia ADHD. Zapoznała uczestników także z możliwymi trudnościami w życiu zawodowym oraz sposobami radzenia sobie z objawami ADHD w codziennym funkcjonowaniu.
Po wykładach specjalistów odbyły się dwa panele eksperckie:
- Funkcjonowanie uczniów z ADHD w środowisku szkolnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych
Moderacja: kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna NowakowskaPaneliści:
- dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj,
- krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
- psychiatra dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak,
- nauczycielka Agata Grzeniewska,
- mama dziecka z ADHD Izabella Kania.
Panel dotyczył praktycznych sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z ADHD. Zwrócono uwagę na konieczność indywidualizacji podejścia oraz budowania współpracy między szkołą a rodzicami.
- Nauczyciel/dorosły z ADHD w miejscu pracy
Moderacja: specjalistka w Wydziale Edukacji Włączającej ORE Katarzyna KrólPaneliści:
- psycholog, diagnosta ADHD u osób dorosłych dr Anna Anzulewicz,
- krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
- psychiatra zajmująca się dorosłymi osobami z ADHD dr n. med. Kajetana Foryciarz,
- przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD Marcin Józefaciuk,
- prezes Fundacji ADHD Wojciech Tylski.
Dyskusja dotyczyła strategii wspierających dorosłych z ADHD w środowisku zawodowym. Omówiono trudności związane z organizacją pracy, koncentracją i radzeniem sobie ze stresem. Podkreślono także konieczność dostosowania stanowisk pracy do potrzeb osób neuroatypowych.
Konferencję podsumowali kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska i dyrektor ORE Andrzej Suchenek.
Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom, panelistom oraz uczestnikom za ich zaangażowanie, wymianę doświadczeń oraz aktywny udział w konferencji. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyczyni się do lepszego wsparcia osób z ADHD w edukacji i życiu zawodowym.
Materiały z konferencji, w tym prezentacje prelegentów, są do pobrania poniżej.