Konferencja „ADHD w edukacji: Wyzwania, rozwiązania, możliwości”

27 marca w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyła się konferencja poświęcona problematyce funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych z ADHD. Wzięło w niej udział 95 osób, w tym nauczyciele, specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych, rodzice i przedstawiciele instytucji oświatowych.

Głównym celem konferencji było podniesienie świadomości na temat ADHD w kontekście edukacyjnym i zawodowym oraz przedstawienie aktualnych rekomendacji diagnostycznych i terapeutycznych. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z wynikami badań, doświadczeniami praktyków oraz rozwiązaniami mającymi na celu wsparcie uczniów i dorosłych z ADHD.

Konferencję otworzyli dyrektorzy ORE: Andrzej Suchenek i Marzenna Habib. Wprowadzeniem do debaty był wiersz „Posłanie do nadwrażliwych” Kazimierza Dąbrowskiego.

Uczestników konferencji powitała podsekretarz stanu w MEN Paulina Piechna-Więckiewicz, pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów. Podkreśliła ona rolę edukacji w kształtowaniu systemu wsparcia dla uczniów z ADHD.

Rzecznik Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak w przesłanym liście, który odczytała specjalistka Zespołu Edukacji i Wychowania Biura Rzecznika Praw Dziecka Marlena Pytlak, zwróciła uwagę na konieczność skuteczniejszej ochrony praw dzieci z ADHD oraz zapewnienia im równego dostępu do edukacji i wsparcia.

Poseł Marcin Józefaciuk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD, podkreślił duże znaczenie systemowych zmian prawnych wspierających uczniów i dorosłych z ADHD oraz istotę rozwiązań praktycznych.

Podczas konferencji specjaliści z zakresu psychiatrii i psychologii w swoich wystąpieniach dzielili się wiedzą i doświadczeniem na temat ADHD. Program obejmował następujące prelekcje:

  1. Sytuacja dzieci i młodzieży z ADHD w szkołach. Rekomendacje dla nauczycieli dzieci i uczniów z ADHD.
    Dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak, psychiatra, specjalista od ADHD i psychiatrii perinatologicznej, omówił najczęstsze trudności uczniów z ADHD w systemie edukacyjnym. Wskazał na konieczność dostosowania metod nauczania. Podkreślił rolę wsparcia psychologicznego w szkole.
  2. ADHD – diagnoza dzieci i współczesne podejście do zaburzenia
    Dr Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, zaprezentowała aktualne kryteria diagnostyczne. Zwróciła uwagę na najczęstsze błędy w diagnozowaniu oraz znaczenie interdyscyplinarnej współpracy specjalistów.
  3. Dorośli z ADHD (nauczyciele, rodzice) – wyzwania diagnostyczne i funkcjonowanie w życiu codziennym
    Dr Anna Anzulewicz, psycholog, diagnosta ADHD, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, poruszyła temat późnej diagnozy ADHD u dorosłych i powikłań związanych z brakiem leczenia ADHD. Zapoznała uczestników także z możliwymi trudnościami w życiu zawodowym oraz sposobami radzenia sobie z objawami ADHD w codziennym funkcjonowaniu.

Po wykładach specjalistów odbyły się dwa panele eksperckie:

  1. Funkcjonowanie uczniów z ADHD w środowisku szkolnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych
    Moderacja: kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska

    Paneliści:

  • dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj,
  • krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
  • psychiatra dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak,
  • nauczycielka Agata Grzeniewska,
  • mama dziecka z ADHD Izabella Kania.

Panel dotyczył praktycznych sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów z ADHD. Zwrócono uwagę na konieczność indywidualizacji podejścia oraz budowania współpracy między szkołą a rodzicami.

  1. Nauczyciel/dorosły z ADHD w miejscu pracy
    Moderacja: specjalistka w Wydziale Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Król

    Paneliści:

  • psycholog, diagnosta ADHD u osób dorosłych dr Anna Anzulewicz,
  • krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży dr Aleksandra Lewandowska,
  • psychiatra zajmująca się dorosłymi osobami z ADHD dr n. med. Kajetana Foryciarz,
  • przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. ADHD Marcin Józefaciuk,
  • prezes Fundacji ADHD Wojciech Tylski.

Dyskusja dotyczyła strategii wspierających dorosłych z ADHD w środowisku zawodowym. Omówiono trudności związane z organizacją pracy, koncentracją i radzeniem sobie ze stresem. Podkreślono także konieczność dostosowania stanowisk pracy do potrzeb osób neuroatypowych.

Konferencję podsumowali kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska i dyrektor ORE Andrzej Suchenek.

Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom, panelistom oraz uczestnikom za ich zaangażowanie, wymianę doświadczeń oraz aktywny udział w konferencji. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyczyni się do lepszego wsparcia osób z ADHD w edukacji i życiu zawodowym.

Materiały z konferencji, w tym prezentacje prelegentów, są do pobrania poniżej.

Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Marzenna Habib, dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak, Dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj, Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Andrzej Suchenek, Kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska
Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, Andrzej Suchenek, Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, Marzenna Habib
Podsekretarz stanu w MEN, Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów, Paulina Piechna-Więckiewicz
Krajowa konsultant ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Aleksandra Lewandowska
dr Anna Anzulewicz
dr hab. n. med. Jarosław Jóźwiak
Uczestnicy panelu dyskusyjnego: Funkcjonowanie uczniów z ADHD w środowisku szkolnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych
Specjalistka z Biura Rzecznika Praw Dziecka, Marlena Pytlak
Poseł na Sejm RP, przewodniczący zespołu parlamentarnego ds. ADHD, Marcin Józefaciuk
Kierownik Wydziału Edukacji Włączającej, Katarzyna Nowakowska

Ostatnia aktualizacja: 6 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa