Inauguracja kursu „Mój zeszyt pomagający się uczyć”

12 kwietnia w siedzibie ORE w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja kursu „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli uczestniczących w dwóch poziomach kursu.

Kurs potrwa do stycznia 2026 roku. W jego wersji podstawowej uczestniczy 120 nauczycieli, w tym 70 doradców metodycznych. W wersji zaawansowanej bierze udział 23 nauczycieli ekspertów, którzy stosują „OK zeszyt” w codziennej pracy dydaktycznej z uczniami.

Spotkanie otworzyła dyrektor ORE Małgorzata Szeja, która podkreśliła znaczenie kursu i koncepcji „Mojego zeszytu pomagającego się uczyć” w kontekście przygotowania nauczycieli do reform wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Dr Jacek Strzemieczny, kierownik kursu, w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie metafory „luki edukacyjnej” – rozumianej jako różnica między tym, co uczeń już wie i potrafi, a tym, co powinien opanować do zakończenia procesu nauki. Zwrócił również uwagę na kluczową rolę zaspokajania podstawowych potrzeb psychologicznych ucznia, zgodnie z założeniami teorii autodeterminacji.

Wykład inauguracyjny wygłosiła Danuta Sterna, która zaprezentowała kluczowe filary, na których opiera się narzędzie dydaktyczne „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Znalazły się wśród nich: budowanie partnerstwa nauczyciela z uczniem w procesie nauczania, teoria autodeterminacji, ocenianie kształtujące oraz dobra organizacja procesu edukacyjnego.

„Mój zeszyt pomagający się uczyć” to rozwinięcie koncepcji „OK zeszytu”, powstałej w programie „Szkoła Ucząca Się” i realizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Program kursu opiera się również na doświadczeniach dotyczących stosowania oceniania kształtującego z projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Nowa wersja zeszytu ucznia została wzbogacona o elementy teorii motywacyjnych oraz strategie wspierające samodzielność i refleksyjność uczniów.

Danuta Sterna przedstawiła strukturę pracy z zeszytem, obejmującą:

  • cele lekcji,
  • kryteria sukcesu,
  • informację zwrotną,
  • refleksję ucznia,
  • analizę postępów.

Całość tworzy spójne narzędzie dydaktyczne, które wspiera nauczycieli w tworzeniu warunków do świadomego i efektywnego uczenia się.

Kluczową rolę w upowszechnianiu tej metody odgrywają doradcy metodyczni – liderzy lokalnych działań edukacyjnych. Ich wiedza i doświadczenie umożliwiają skuteczne wspieranie nauczycieli oraz tworzenie trwałych sieci współpracy w placówkach doskonalenia i szkołach.

Podczas inauguracji kursu uczestnicy mieli okazję obejrzeć przykładowe „OK zeszyty” uczniów, prezentowane przez nauczycieli ekspertów. Dwukrotnie spotkali się także w małych grupach przedmiotowych, w których będą pracować podczas kolejnych modułów kursu – realizowanych w formule online.

W ankiecie ewaluacyjnej, wypełnianej na zakończenie spotkania, uczestnicy wysoko ocenili jego atmosferę. Podkreślili inspirujący charakter wydarzenia, wartość spotkań z ekspertami, możliwość obejrzenia przykładowych zeszytów oraz ciekawych rozmów z innymi nauczycielami.

Kurs skierowany do doradców ma na celu systemowe wzmocnienie edukacji poprzez rozwój profesjonalnych i praktycznych kompetencji wspierających codzienną pracę nauczycieli.

Dyrektor ORE Małgorzata Szeja
Dyrektor ORE Małgorzata Szeja otwiera spotkanie
Ekspertka merytoryczna „Mojego zeszytu…” Danuta Sterna przedstawia koncepcję kursu
Podział na grupy przedmiotowe wprowadza Agnieszka Wenda
Praca w małych grupach przedmiotowych

 

Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa