
12 kwietnia w siedzibie ORE w Warszawie odbyła się uroczysta inauguracja kursu „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Wydarzenie zgromadziło nauczycieli uczestniczących w dwóch poziomach kursu.
Kurs potrwa do stycznia 2026 roku. W jego wersji podstawowej uczestniczy 120 nauczycieli, w tym 70 doradców metodycznych. W wersji zaawansowanej bierze udział 23 nauczycieli ekspertów, którzy stosują „OK zeszyt” w codziennej pracy dydaktycznej z uczniami.
Spotkanie otworzyła dyrektor ORE Małgorzata Szeja, która podkreśliła znaczenie kursu i koncepcji „Mojego zeszytu pomagającego się uczyć” w kontekście przygotowania nauczycieli do reform wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Dr Jacek Strzemieczny, kierownik kursu, w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie metafory „luki edukacyjnej” – rozumianej jako różnica między tym, co uczeń już wie i potrafi, a tym, co powinien opanować do zakończenia procesu nauki. Zwrócił również uwagę na kluczową rolę zaspokajania podstawowych potrzeb psychologicznych ucznia, zgodnie z założeniami teorii autodeterminacji.
Wykład inauguracyjny wygłosiła Danuta Sterna, która zaprezentowała kluczowe filary, na których opiera się narzędzie dydaktyczne „Mój zeszyt pomagający się uczyć”. Znalazły się wśród nich: budowanie partnerstwa nauczyciela z uczniem w procesie nauczania, teoria autodeterminacji, ocenianie kształtujące oraz dobra organizacja procesu edukacyjnego.
„Mój zeszyt pomagający się uczyć” to rozwinięcie koncepcji „OK zeszytu”, powstałej w programie „Szkoła Ucząca Się” i realizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Program kursu opiera się również na doświadczeniach dotyczących stosowania oceniania kształtującego z projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Nowa wersja zeszytu ucznia została wzbogacona o elementy teorii motywacyjnych oraz strategie wspierające samodzielność i refleksyjność uczniów.
Danuta Sterna przedstawiła strukturę pracy z zeszytem, obejmującą:
- cele lekcji,
- kryteria sukcesu,
- informację zwrotną,
- refleksję ucznia,
- analizę postępów.
Całość tworzy spójne narzędzie dydaktyczne, które wspiera nauczycieli w tworzeniu warunków do świadomego i efektywnego uczenia się.
Kluczową rolę w upowszechnianiu tej metody odgrywają doradcy metodyczni – liderzy lokalnych działań edukacyjnych. Ich wiedza i doświadczenie umożliwiają skuteczne wspieranie nauczycieli oraz tworzenie trwałych sieci współpracy w placówkach doskonalenia i szkołach.
Podczas inauguracji kursu uczestnicy mieli okazję obejrzeć przykładowe „OK zeszyty” uczniów, prezentowane przez nauczycieli ekspertów. Dwukrotnie spotkali się także w małych grupach przedmiotowych, w których będą pracować podczas kolejnych modułów kursu – realizowanych w formule online.
W ankiecie ewaluacyjnej, wypełnianej na zakończenie spotkania, uczestnicy wysoko ocenili jego atmosferę. Podkreślili inspirujący charakter wydarzenia, wartość spotkań z ekspertami, możliwość obejrzenia przykładowych zeszytów oraz ciekawych rozmów z innymi nauczycielami.
Kurs skierowany do doradców ma na celu systemowe wzmocnienie edukacji poprzez rozwój profesjonalnych i praktycznych kompetencji wspierających codzienną pracę nauczycieli.