ORE na Konferencji OSKKO w Krakowie

Prowadzący i uczestnicy wykładu
Prowadzący i uczestnicy wykładu
Prowadzący i uczestnicy wykładuProwadzący i uczestnicy wykładu

Podczas XXI Konferencji Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w Krakowie eksperci edukacyjni z ORE – dr Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna poprowadzili 1 marca inspirujący wykład i prezentację pt. „Skuteczny dyrektor – jak może on wpływać na jakość pracy nauczycieli?”.

Doświadczenia i przykłady ze swojej dyrektorskiej praktyki przedstawiły trenerki Akademii Dyrektorów ORE (ADORE): Marta Hołub, Małgorzata Flis i Joanna Walczak. W centrum dyskusji znalazła się rola dyrektora w przekazywaniu nauczycielom informacji zwrotnej, która może realnie wpłynąć na ich rozwój zawodowy.

Na zakończenie dyrektorzy uczestniczący w spotkaniu (ponad 70 osób) zostali poproszeni o zapisanie najważniejszej refleksji, którą chcą zapamiętać z wykładu i prezentacji. Anonimowe odpowiedzi dyrektorów wskazywały na kluczowe przesłania:

  • Informacja zwrotna jako prezent dla nauczyciela.
  • Korzyści z informacji zwrotnej przekazywanej dyrektorowi przez nauczycieli.
  • Potrzeba ćwiczenia nieużywania słowa „ale”.
  • Korzyści płynące z autorefleksji nauczyciela.
  • Informacja zwrotna w postaci „dwie gwiazdy i jedno życzenie”.
  • Sposoby prowadzenia efektywnej rozmowy zwrotnej z nauczycielem.
  • Decyzja o regularnym stosowaniu informacji zwrotnej mimo ograniczonego czasu.
  • Znaczenie otwartości dyrektora.
  • Mądre wybieranie miejsca i czasu do przekazywania informacji zwrotnej.
  • Refleksja, że dyrektor również popełnia błędy i nie musi się tego obawiać.
  • Przydatność przykładów praktycznych przedstawianych przez dyrektorów szkół.
  • Forma informacji zwrotnej dla ucznia może być także odpowiednia do zastosowania informacji dla nauczyciela.
  • Podkreślenie znaczenia informacji zwrotnej.
  • Opieranie się na faktach w informacji zwrotnej.
  • „Oceniajmy pracę, a nie człowieka” – zasada budowania konstruktywnej oceny.
  • Nieustanna potrzeba doskonalenia umiejętności przekazywania informacji zwrotnej.
  • Zasada „Nie więcej niż dwie konkretne wskazówki dla nauczyciela”.
  • Analiza własnych intencji przed przekazaniem informacji zwrotnej.
  • Zachęcanie nauczycieli do wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań wobec dyrektora.

Wykład oraz prezentacje spotkały się z dużym zainteresowaniem i entuzjastycznymi opiniami uczestników: „Podobało mi się wszystko! Zawsze chętnie uczestniczę w Waszych wykładach i prezentacjach”. Cenne wskazówki i inspirujące refleksje z pewnością przyczynią się do doskonalenia komunikacji między dyrektorami a nauczycielami, tym samym wpłyną na jakość edukacji w polskich szkołach.

Ostatnia aktualizacja: 3 marca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa