
Podczas XXI Konferencji Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) w Krakowie eksperci edukacyjni z ORE – dr Jacek Strzemieczny i Danuta Sterna poprowadzili 1 marca inspirujący wykład i prezentację pt. „Skuteczny dyrektor – jak może on wpływać na jakość pracy nauczycieli?”.
Doświadczenia i przykłady ze swojej dyrektorskiej praktyki przedstawiły trenerki Akademii Dyrektorów ORE (ADORE): Marta Hołub, Małgorzata Flis i Joanna Walczak. W centrum dyskusji znalazła się rola dyrektora w przekazywaniu nauczycielom informacji zwrotnej, która może realnie wpłynąć na ich rozwój zawodowy.
Na zakończenie dyrektorzy uczestniczący w spotkaniu (ponad 70 osób) zostali poproszeni o zapisanie najważniejszej refleksji, którą chcą zapamiętać z wykładu i prezentacji. Anonimowe odpowiedzi dyrektorów wskazywały na kluczowe przesłania:
- Informacja zwrotna jako prezent dla nauczyciela.
- Korzyści z informacji zwrotnej przekazywanej dyrektorowi przez nauczycieli.
- Potrzeba ćwiczenia nieużywania słowa „ale”.
- Korzyści płynące z autorefleksji nauczyciela.
- Informacja zwrotna w postaci „dwie gwiazdy i jedno życzenie”.
- Sposoby prowadzenia efektywnej rozmowy zwrotnej z nauczycielem.
- Decyzja o regularnym stosowaniu informacji zwrotnej mimo ograniczonego czasu.
- Znaczenie otwartości dyrektora.
- Mądre wybieranie miejsca i czasu do przekazywania informacji zwrotnej.
- Refleksja, że dyrektor również popełnia błędy i nie musi się tego obawiać.
- Przydatność przykładów praktycznych przedstawianych przez dyrektorów szkół.
- Forma informacji zwrotnej dla ucznia może być także odpowiednia do zastosowania informacji dla nauczyciela.
- Podkreślenie znaczenia informacji zwrotnej.
- Opieranie się na faktach w informacji zwrotnej.
- „Oceniajmy pracę, a nie człowieka” – zasada budowania konstruktywnej oceny.
- Nieustanna potrzeba doskonalenia umiejętności przekazywania informacji zwrotnej.
- Zasada „Nie więcej niż dwie konkretne wskazówki dla nauczyciela”.
- Analiza własnych intencji przed przekazaniem informacji zwrotnej.
- Zachęcanie nauczycieli do wyrażania swoich potrzeb i oczekiwań wobec dyrektora.
Wykład oraz prezentacje spotkały się z dużym zainteresowaniem i entuzjastycznymi opiniami uczestników: „Podobało mi się wszystko! Zawsze chętnie uczestniczę w Waszych wykładach i prezentacjach”. Cenne wskazówki i inspirujące refleksje z pewnością przyczynią się do doskonalenia komunikacji między dyrektorami a nauczycielami, tym samym wpłyną na jakość edukacji w polskich szkołach.