W Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyła się uroczystość wręczenia imiennych powołań członkom Rady ds. Monitorowania Wdrażania Reformy Oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej. Minister Edukacji Barbara Nowacka, wraz z zastępcą dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dr. Tomaszem Gajderowiczem, wręczyła imienne powołania członkom Rady.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) został zaproszony do dołączenia do Rady. W skład zespołu weszły Marzenna Habib (wicedyrektor ORE) jako członek Rady oraz dr Justyna Józefowicz (kierowniczka Wydziału Promocji Zdrowia, Profilaktyki i Wychowania) jako członek-obserwator prac Rady.
Podczas konferencji prasowej poprzedzającej uroczystość Minister Edukacji Barbara Nowacka podkreśliła znaczenie szerokiego konsultowania opinii w ramach prac Rady po to, aby wprowadzenie reformy oświaty zakończyło się sukcesem.
Zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych dr Tomasz Gajderowicz wyjaśnił, że Rada jest organem w pełni niezależnym. Instytut nie miał wpływu na jej skład osobowy.
Po uroczystym wręczeniu powołań nastąpiło otwarcie obrad, podczas których wybrano przewodniczącego Rady. W trakcie spotkania omówiono założenia reformy programowej oraz zaprezentowano propozycję nowego formatu podstawy programowej.
Skład i zadania Rady
Rada ds. Monitorowania Wdrażania Reformy Oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego (IBE-PIB). W jej skład wchodzą przedstawiciele różnych środowisk związanych z edukacją, w tym nauczycieli, pracowników naukowych, organizacji pozarządowych, organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, jednostek samorządu terytorialnego, resortów oraz samego Instytutu.
Główne zadania Rady to:
- konsultacja założeń i kluczowych elementów profilu absolwenta/absolwentki, w tym opisu kompetencji, wiedzy i umiejętności osoby kończącej dany etap edukacji;
- analiza kluczowych regulacji systemu oświaty, takich jak podstawy programowe;
- wytyczanie kierunków zmian oraz formułowanie rekomendacji dotyczących oczekiwanych rezultatów reformy;
- konsultacje planu i harmonogramu wdrażania reformy;
- doradztwo w zakresie doboru narzędzi oraz sposobów efektywnego wsparcia nauczycieli.
Rada pełni kluczową rolę w procesie monitorowania i opiniowania wdrażania reformy, dzięki czemu zapewnia spójność działań oraz ich dostosowanie do potrzeb współczesnego systemu edukacji.
Więcej informacji na temat składu Rady oraz jej zadań można znaleźć na stronach: