XXVI spotkanie informacyjno-konsultacyjne w ramach cyklu spotkań organizowanych dla wizytatorów ds. edukacji włączającej odbyło się 2 i 3 grudnia w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku. Zostało zorganizowane przez Wydział Edukacji Włączającej. Otworzyła je wicedyrektor ORE Marzenna Habib.
W wydarzeniu wzięło udział 36 wizytatorów z kuratoriów oświaty z całej Polski. Uczestniczyli w nim także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej:
- podsekretarz stanu Izabela Ziętka,
- dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj,
- starszy specjalista w Wydziale Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego w Departamencie Edukacji Włączającej Urszula Nowak-Martyna,
- radca w Wydziale Wczesnego Wspomagania Rozwoju i Kształcenia Specjalistycznego Joanna Kasińska-Popiel, Departament Edukacji Włączającej,
oraz przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji:
- wicedyrektor ORE Marzenna Habib,
- kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzyna Nowakowska,
- kierownik Wydziału Centrum Koordynujące SCWEW Alina Sarnecka,
- główny specjalista Wydziału Edukacji Włączającej Monika Dobrowolska.
W pierwszym dniu uczestnicy mieli możliwość wysłuchania wystąpienia „Zaburzenia neurorozwojowe – holistyczne wsparcie dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ADHD”. Prelegentka
dr Aleksandra Lewandowska, konsultantka krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, zaprezentowała zaburzenia w ujęciu ICD-11, omówiła obraz kliniczny podstawowych objawów, zwróciła uwagę na odmienność budowy i funkcjonowania mózgu u dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. Skoncentrowała się także na tak ważnym aspekcie jak wpływ nieleczonego ADHD na funkcjonowanie dziecka w szkole oraz ograniczenie osiągnięć edukacyjnych. Drugą część wykładu poświęciła diagnozie omawianych zaburzeń.
Kolejne wystąpienie pn. „Edukacja włączająca z perspektywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organu prowadzącego – szanse i wyzwania” poprowadziła Violetta Pulwarska, zastępca naczelnika Wydziału Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Mokotów w Urzędzie Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy. Skupiła się między innymi na dostosowaniach treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów oraz możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i różnorodnych form pracy dydaktycznej.
Uczestnicy pracowali także warsztatowo – analizowali szanse i wyzwania nadzoru oraz czynniki, które mogą mieć wpływ na jakość współpracy między organem nadzoru pedagogicznego i organem prowadzącym.
Podczas warsztatów wizytatorzy mieli okazję do wymiany doświadczeń z zakresu pracy z zespołem zróżnicowanym, zgłaszali trudności i potrzeby sygnalizowane im przez przedszkola i szkoły, debatowali nad propozycjami rozwiązań. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele ministerstwa. Zaprezentowano również propozycje zmian oraz planowane działania projektowe i działania Ośrodka Rozwoju Edukacji zmierzające do podniesienia jakości edukacji dla wszystkich uczniów.
Drugi dzień był poświęcony budowaniu środowiska edukacyjnego przyjaznego uczniom, w tym uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ADHD. Dr Danuta Al-Khamisy opowiedziała o funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym uczniów ze spektrum autyzmu, zaprezentowała wnioski swoich badań dotyczących m.in. nawiązywania relacji interpersonalnych przez badane osoby oraz czynników je warunkujących. Wizytatorzy mogli przypomnieć sobie i utrwalić wiedzę dotyczącą wybranych form i metod wsparcia uczniów ze spektrum autyzmu i z ADHD na poziomie przedszkola i szkoły.
W części z udziałem podsekretarz stanu w MEN Izabeli Ziętki wizytatorzy mieli możliwość zadawania pytań i dyskusji z panią minister oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań w pokonywaniu różnych trudności i podejmowaniu nowych wyzwań, przed którymi stają w swojej codziennej pracy.
Dwudniowe spotkanie umożliwiło dzielenie się wiedzą, wymianę doświadczeń i dyskusje na różne tematy. Wspólnie omawiano trudności, z którymi mierzą się wizytatorzy z kuratoriów oświaty. Pani minister odpowiedziała na pytania zgłoszone przez uczestników i wyjaśniła wątpliwości dotyczące planowanych zmian w edukacji.
Wydarzenie podsumowała kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska.
Spotkanie zostało wysoko ocenione przez uczestników ze względu na wartość merytoryczną i aspekt praktyczny podejmowanych zagadnień oraz udział przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Organizatorzy dziękują gościom, prelegentom i wizytatorom za udział w przedsięwzięciu.