Międzynarodowa Konferencja OECD Global Forum w Polsce z udziałem ORE

W dniach 16–17 grudnia miała miejsce w Warszawie konferencja „Global Forum: Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.

Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim systemem edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian – to ważne tematy, które zgromadziły specjalistów z całego świata zajmujących się różnymi dziedzinami związanymi z edukacją.

Konferencję otworzył Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor ds. badań w IBE. Później uczestnicy wysłuchali wypowiedzi Jennifer Valcke, ekspertki ds. rozwoju edukacji i badań z Instytutu Karolinska w Szwecji, na temat edukacji globalnej i wdrażania programów nauczania na podstawie potrzeb społecznych. Agnieszka Szymczak, główna ekspertka ds. badań i analiz w IBE, wprowadziła uczestników w zagadnienia związane z planowaną reformą edukacji i wizją profilu absolwenta/absolwentki.

Następnie uczestnicy w grupach międzynarodowych udali się do wybranych placówek oświatowych w Warszawie, aby wziąć udział w warsztatach o przyszłości edukacji. Podczas warsztatów w siedzibie IBE, siedzibie ZPN lub szkołach różnego typu mieli okazję wymienić się doświadczeniami dotyczącymi sprawdzonych rozwiązań zastosowanych w systemach edukacyjnych swoich krajów. Dzień zakończyła sesja w formule World Café, podsumowująca warsztaty.

Drugi dzień konferencji otworzyli: Barbara Nowacka, Minister Edukacji, i Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Następnie Kristina Kallas, Minister Edukacji i Badań w Estonii, przedstawiła nowe spojrzenie na edukację i skuteczne rozwiązania systemowe, dzięki którym Estonia znalazła się na pierwszym miejscu (w kilku kategoriach) wśród krajów objętych badaniami PISA, a estońscy uczniowie potwierdzili, że dobrze czują się w szkole oraz wykazali wysoki poziom poczucia sprawczości.

W pierwszym panelu dyskusyjnym w gronie prelegentów znaleźli się:

  • Andreas Schleicher, dyrektor ds. edukacji i umiejętności OECD (Francja), zajmujący się wdrażaniem nowych programów nauczania na miarę XXI wieku,
  • Tim Oats, dyrektor Grupy ds. Badań nad Oceną i Rozwojem Cambridge Assessment (Wielka Brytania), analizujący wyniki badań PISA pod kątem wpływu m.in. programów nauczania na wyniki poszczególnych krajów,
  • Maciej Jakubowski, dyrektor IBE, moderujący sesję.

W panelu dyskusyjnym na temat roli odpowiednich programów nauczania w edukacji włączającej głos zabrali:

  • Tomasz Gajderowicz, dyrektor ds. badań w IBE, uzasadniający konieczność zaimplementowania kompetencji w programy nauczania,
  • João Costa, dyrektor Europejskiej Agencji na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej, były minister edukacji w Portugalii,
  • Brian MacGiollaphaádraig, wiceinspektor generalny Ministerstwa Edukacji Irlandii.

W panelu dotyczącym reform programów nauczania i znaczenia tych reform dla wszystkich poziomów edukacji udział wzięli:

  • Jennifer Valcke, badaczka z Instytutu Karolinska (Szwecja), zajmująca się wdrażaniem ścieżek włączających na potrzeby uczenia się przez całe życie,
  • Tim Surma, kierownik ds. kształcenia i nauczania na Uniwersytecie Nauk Stosowanych im. Thomasa More’a (Belgia),
  • Peter Fagerström, szef Działu ds. Wdrażania Digitalizacji w Edukacji (Finlandia), działający na rzecz Komisji Europejskiej.

Organizatorem konferencji byli: OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), Minister Edukacji w Polsce i Instytut Badań Edukacyjnych.

W konferencji wzięli udział przedstawiciele ambasad państw, ministerstw edukacji, uniwersytetów, komisji, ośrodków doskonalenia nauczycieli i związków zawodowych z następujących państw: Szwecja, Finlandia, Norwegia, Francja, Wielka Brytania, Belgia, Irlandia, Estonia, Włochy, Portugalia, Serbia, Słowacja, Turcja, Rumunia, Kazachstan, Ukraina, Niemcy, Polska, a także Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Etiopia, Oman, Nigeria, Pakistan, Tunezja, Australia i Kanada.

 

ORE reprezentowała Teresa Ciepły, specjalistka w Wydziale Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej.

 

Link do nagrania drugiego dnia konferencji:

 

Link do agendy wydarzenia w języku angielskim.

Barbara Nowacka - Minister Edukacji
Maciej Jakubowski - dyrektor IBE, Polska
Kristina Kallas - Minister Edukacji i Badań w Estonii
Od lewej: Tim Oats, Wielka Brytania, Maciej Jakubowski IBE, Polska, Andreas Schleicher, OECD, Francja
Od lewej: Maciej Jakubowski - dyrektor IBE, Polska, Tim Oats, Cambridge Assessment, Wielka Brytania
Od lewej: João Costa - Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej, Portugalia, Tomasz Gajderowicz - IBE, Polska
João Costa - Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej, Portugalia
Tomasz Gajderowicz - IBE, Polska, João Costa - Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej, Portugalia, Brian MacGiollaphaádraig - Ministerstwo Edukacji w Irlandii
Jennifer Valcke, Instytut Karolinska, Szwecja
Tim Surma, Uniwersytet Nauk Stosowanych, Belgia
Peter Fagerström, Komisja Europejska, Finlandia
Od lewej: Mária Orlovská, Ministerstwo Edukacji, Badań, Rozwoju i Młodzieży, Słowacja, Teresa Ciepły - Wydział Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej ORE, Polska, Karolina Francis-Mokrzysiak - Ambasada Emiratów Arabskich w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 19 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa