W dniach 16–17 grudnia miała miejsce w Warszawie konferencja „Global Forum: Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.
Wyzwania czekające edukację przyszłości, projektowanie i wdrażanie skutecznych programów nauczania, dyskusja nad polskim systemem edukacji i rozwiązaniami przygotowującymi uczniów do życia w świecie pełnym zmian – to ważne tematy, które zgromadziły specjalistów z całego świata zajmujących się różnymi dziedzinami związanymi z edukacją.
Konferencję otworzył Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor ds. badań w IBE. Później uczestnicy wysłuchali wypowiedzi Jennifer Valcke, ekspertki ds. rozwoju edukacji i badań z Instytutu Karolinska w Szwecji, na temat edukacji globalnej i wdrażania programów nauczania na podstawie potrzeb społecznych. Agnieszka Szymczak, główna ekspertka ds. badań i analiz w IBE, wprowadziła uczestników w zagadnienia związane z planowaną reformą edukacji i wizją profilu absolwenta/absolwentki.
Następnie uczestnicy w grupach międzynarodowych udali się do wybranych placówek oświatowych w Warszawie, aby wziąć udział w warsztatach o przyszłości edukacji. Podczas warsztatów w siedzibie IBE, siedzibie ZPN lub szkołach różnego typu mieli okazję wymienić się doświadczeniami dotyczącymi sprawdzonych rozwiązań zastosowanych w systemach edukacyjnych swoich krajów. Dzień zakończyła sesja w formule World Café, podsumowująca warsztaty.
Drugi dzień konferencji otworzyli: Barbara Nowacka, Minister Edukacji, i Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Następnie Kristina Kallas, Minister Edukacji i Badań w Estonii, przedstawiła nowe spojrzenie na edukację i skuteczne rozwiązania systemowe, dzięki którym Estonia znalazła się na pierwszym miejscu (w kilku kategoriach) wśród krajów objętych badaniami PISA, a estońscy uczniowie potwierdzili, że dobrze czują się w szkole oraz wykazali wysoki poziom poczucia sprawczości.
W pierwszym panelu dyskusyjnym w gronie prelegentów znaleźli się:
- Andreas Schleicher, dyrektor ds. edukacji i umiejętności OECD (Francja), zajmujący się wdrażaniem nowych programów nauczania na miarę XXI wieku,
- Tim Oats, dyrektor Grupy ds. Badań nad Oceną i Rozwojem Cambridge Assessment (Wielka Brytania), analizujący wyniki badań PISA pod kątem wpływu m.in. programów nauczania na wyniki poszczególnych krajów,
- Maciej Jakubowski, dyrektor IBE, moderujący sesję.
W panelu dyskusyjnym na temat roli odpowiednich programów nauczania w edukacji włączającej głos zabrali:
- Tomasz Gajderowicz, dyrektor ds. badań w IBE, uzasadniający konieczność zaimplementowania kompetencji w programy nauczania,
- João Costa, dyrektor Europejskiej Agencji na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej, były minister edukacji w Portugalii,
- Brian MacGiollaphaádraig, wiceinspektor generalny Ministerstwa Edukacji Irlandii.
W panelu dotyczącym reform programów nauczania i znaczenia tych reform dla wszystkich poziomów edukacji udział wzięli:
- Jennifer Valcke, badaczka z Instytutu Karolinska (Szwecja), zajmująca się wdrażaniem ścieżek włączających na potrzeby uczenia się przez całe życie,
- Tim Surma, kierownik ds. kształcenia i nauczania na Uniwersytecie Nauk Stosowanych im. Thomasa More’a (Belgia),
- Peter Fagerström, szef Działu ds. Wdrażania Digitalizacji w Edukacji (Finlandia), działający na rzecz Komisji Europejskiej.
Organizatorem konferencji byli: OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), Minister Edukacji w Polsce i Instytut Badań Edukacyjnych.
W konferencji wzięli udział przedstawiciele ambasad państw, ministerstw edukacji, uniwersytetów, komisji, ośrodków doskonalenia nauczycieli i związków zawodowych z następujących państw: Szwecja, Finlandia, Norwegia, Francja, Wielka Brytania, Belgia, Irlandia, Estonia, Włochy, Portugalia, Serbia, Słowacja, Turcja, Rumunia, Kazachstan, Ukraina, Niemcy, Polska, a także Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Etiopia, Oman, Nigeria, Pakistan, Tunezja, Australia i Kanada.
ORE reprezentowała Teresa Ciepły, specjalistka w Wydziale Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej.
Link do nagrania drugiego dnia konferencji:
- w języku angielskim,
- w języku polskim z napisami,
- w polskim języku migowym.