20 listopada w auli Ośrodka Rozwoju Edukacji i równolegle w przestrzeni online odbyło się seminarium „Diagnoza różnicowa dyskalkulii – standardy diagnostyczne w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej”. Celem spotkania było przekazanie dyrektorom poradni psychologiczno-pedagogicznych najnowszych informacji na temat standardów diagnozowania tego zaburzenia.
Seminarium otworzyła Marzenna Habib – Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, która po powitaniu uczestników przedstawiła informacje dotyczące dyskalkulii. Zaburzenie to stanowi problem wielu młodych ludzi, wpływając nie tylko na ich osiągnięcia szkolne, ale także na życie codzienne.
W seminarium wzięły udział Izabela Ziętka, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Elżbieta Neroj, Dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN, które omówiły rozwiązania systemowe i kierunki działań mających na celu wsparcie uczniów przejawiających trudności w uczeniu się matematyki.
Dr Anna Walerzak-Więckowska – specjalista w zakresie diagnozy i terapii uczniów z trudnościami w uczeniu się matematyki oraz dr Seweryna Konieczna – lekarz neurolog, członek zespołów orzekających w poradniach psychologiczno-pedagogicznych zaprezentowały psychologiczne i medyczne ujęcie procesu diagnostycznego dyskalkulii. Podczas sesji pytań ekspertki wyjaśniały kwestie nurtujące uczestników seminarium.
Nina Bażela, reprezentująca projekt „Wspieranie dostępności edukacyjnej dla dzieci i młodzieży” realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych, przybliżyła uczestnikom działania związane z opracowywaniem narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej zdolności matematycznych.
Seminarium podsumowała Katarzyna Nowakowska, Kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE, przedstawiając ofertę skierowaną do kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Zapowiedziała również, iż seminarium jest pierwszym krokiem do kolejnych działań WEW w obszarze podnoszenia wiedzy empirycznej i kompetencji specjalistów z poradni pp w zakresie diagnozowania dyskalkulii. Przedsięwzięcia te realnie przyczynią się do lepszego zrozumienia trudności neurorozwojowych.