22 października Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) z British Council gościli przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli z całego kraju i szkół ze wszystkich etapów edukacyjnych. Doradcy metodyczni, nauczyciele konsultanci i nauczyciele języka angielskiego wzięli udział w konferencji „Kształcenie językowe jako przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata” / „Language education as a preparation for students’ challenges in the modern world”.
Konferencję otworzyli dyrektor ORE Andrzej Suchenek i dyrektor British Council Colm McGivern. W swoim przemówieniu dyrektor ORE zauważył: „W XXI wieku nie da się praktycznie uniknąć sytuacji, w której użycie obcego języka staje się koniecznością. […] Wielojęzyczność uznawana jest obecnie za kluczową kompetencję, a nauka języków obcych powinna stanowić samoistny priorytet dla każdego człowieka, niezależnie od jego wieku”. Dyrektor Colm McGivern przypomniał cele i zakres działań Fundacji British Council oraz podkreślił rolę wieloletniego partnerstwa ORE i British Council.
Przedstawicielka British Council Karolina Kasperska zaprezentowała wyniki raportu na temat edukacji włączającej uczniów z Ukrainy, którzy kształcą się w wielokulturowych klasach. Raport dotyczył kluczowych wyzwań w strukturze systemu, barier językowych, rezyliencji i dobrostanu uczniów. Wnioski z badań i rekomendacje zostały skierowane do przedstawicieli instytucji nadzorujących edukację oraz osób zaangażowanych w kształtowanie polityki edukacyjnej na poziomie krajowym i lokalnym.
W trakcie połączenia online przedstawiciel British Council Hiszpania Jaber Ahmad zwrócił uwagę uczestników na rolę kompetencji komunikacyjnej i jej znaczenie w użyciu języka angielskiego w XXI wieku.
Konsultant metodyczny Piotr Pluskota zachęcał słuchaczy do wdrażania nowych pomysłów na lekcjach języka angielskiego i omówił atrakcyjne techniki nauczania.
Kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej ORE Elżbieta Witkowska przedstawiła główne kierunki działań wydziału, których celem jest wspieranie edukacji językowej. Ponadto zaprosiła uczestników do udziału w projekcie „Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych”. Zarekomendowała wykorzystanie bogatych zasobów narzędzi edukacyjnych, które stanowią kompleksowe wsparcie dydaktyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i wszystkich przedmiotów kształcenia ogólnego. Zestawy edukacyjne są umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
Następnie uczestnicy mieli możliwość zapoznania się ze szczegółowymi wskazówkami dotyczącymi opracowania zadań testujących znajomość gramatyki. O naukowo potwierdzonych propozycjach rozwiązań dydaktycznych opowiedział prof. ucz. dr hab. Romuald Gozdawa-Gołębiowski z Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Koordynatorka programu Matury Międzynarodowej i wicedyrektorka LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie Katarzyna Bolesta-Siwek omówiła aktualne szanse i wyzwania w zakresie dwujęzyczności.
Konferencja ukazała wielostronną perspektywę kształcenia językowego ukierunkowanego na przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata. Oprócz wysłuchania wystąpień prelegentów uczestnicy wymienili się doświadczeniami i dyskutowali w kuluarach.
Konferencję zamknęła zastępca dyrektora egzaminacyjnego EU North Cluster Ewelina Piorun. W podsumowaniu podkreśliła znaczenie współpracy przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli i nauczycieli języka angielskiego w tworzeniu sprzyjających warunków nauki dla wszystkich uczniów.