Współczesne problemy wychowania

W dniach 25 i 26.06.2024 r. przedstawiciele Wydziału Wychowania uczestniczyli w konferencji naukowo-praktycznej „Współczesne problemy wychowania”. Otwarcia konferencji dokonał Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych prof. Maciej Jakubowski, moderatorem poszczególnych paneli był prof. Piotr T. Nowakowski.

W pierwszym dniu konferencji zacni prelegenci pochylili się nad zagadnieniami:

  1. Jaka jest współczesna młodzież? ̶ w dyskusji panelowej wzięli udział prof. Jarosław Horowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dr Ewa Smołka z Lubelskiej Akademii WSEI, mgr Michał Gulczyński doktorant na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie.
  2. Młodzież w meandrach życia ̶ w dyskusji wzięli udział prof. Wiesław Wójcik z Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, dr Dorota Tałaj z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dr Krzysztof Sztalt ekspert niezależny.
  3. Młodzież wobec wyzwań współczesności ̶ w panelu dyskusyjnym wzięli udział prof. Agnieszka Lewicka-Zelent z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Małgorzata Przybysz-Zaremba z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie; prof. Mieczysław Dudek z Wyższej Szkoły Nauk Pedagogicznych w Warszawie.

Drugi dzień konferencji był czasem i okazją, by w formie sesji dokonać analizy i wyciągnąć wnioski do pracy z dziećmi i młodzieżą:

  1. Zawsze młody świat wartości przedstawił prof. Marek Rembierz z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  2. Plany prokreacyjne młodych Polaków ukazał dr Bogdan Więckiewicz z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Sesję warsztatową pod tytułem Praktyka uważności i wdzięczności a dobrostan młodego człowieka poprowadziła dr Beata Kucharska z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie.

Trzecia sesja była bogatym źródłem informacji i dotyczyła następujących zagadnień:

  1. Resilience w kontekście dobrostanu psychicznego omówił dr Łukasz Szwejka z Instytutu Badań Edukacyjnych.
  2. Zachowania ryzykowne młodzieży przedstawił dr Mirosław Rewera z Instytutu Badań Edukacyjnych.
  3. Aspiracje zawodowe młodego pokolenia ukazał dr Mateusz Szast z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Wymiana poglądów i doświadczeń zacnych naukowców dostarczyła uczestnikom wiedzy, jak pracować ze współczesną, tak bardzo zróżnicowaną, młodzieżą. Z jednej strony otwartą na świat, chętną do eksploracji różnych obszarów życia i gotową do podejmowania ryzyka. Z drugiej strony przywiązaną do bezpieczeństwa, komfortu i unikania sytuacji ryzykownych.

Praktyczne rozwiązania podane przez naukowców, mamy nadzieję, że staną się inspiracją dla nauczycieli w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań w pracy wychowawczej w szkole.

od lewej prowadzący prof, Piotr T. Nowakowski IBE; dr Ewa Smołka Lubelska Akademia WSEI; prof. Jarosław Horowski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu; mgr Michał Gulczyński doktorant na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie
od lewej prowadzący prof. Piotr T. Nowakowski IBE; dr Dorota Tałaj Uniwersytet Śląski w Katowicach; prof. Wiesław Wójcik Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie; dr Krzysztof Sztalt ekspert niezalżny
od lewej prowadzący prof. Piotr Nowakowski IBE; prof. Agnieszka Lewicka-Zelent Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Małgorzata Przybysz-Zaremba Państwowa Akademia Nauk Stosowanych im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie; prof. Mieczysław Dudek Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych w Warszawie
od lewej prof. Piotr T. Nowakowski IBE; prof. Marek Rembierz Uniwersytet Śląski w Katowicach
dr Beata Kucharska Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie
dr Bogdan Więckiewicz Instytut Badań Edukacyjnych
dr Łukasz Szwejka Instytut Badań Edukacyjnych
dr Mirosław Rewera Instytut Badań Edukacyjnych
dr Mateusz Szast Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ostatnia aktualizacja: 28 czerwca 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa