Laboratoria Przyszłości zmieniają polską szkołę. Nowoczesne sprzęty, zakupione przez szkoły w ramach programu wartego ponad 1 mld złotych, każdego dnia służą uczniom szkół podstawowych. W ramach programu w ostatnich dniach uruchomiono Ligę Robotów – ogólnopolski turniej robotyczny. Z kolei Mobilne Laboratoria Przyszłości to 16 przeszkolonych ekip edukatorów, które w całej Polsce prowadzą dla uczniów wyjątkowe warsztaty. W lutym Mobilne Laboratoria Przyszłości odwiedziły 222 szkoły i przeprowadziły pasjonujące zajęcia dla ponad 13 000 uczniów. Ekipy edukatorów włączyły się też aktywnie w trwające w wielu województwach ferie.
Czym charakteryzują się innowacje technologiczne na miarę XXI wieku? Jak powstaje wydruk 3D? Czym jest sztuczna inteligencja? Do czego służą mikrokontrolery? Tego wszystkiego dowiadują się codziennie dziesiątki uczniów w polskich szkołach podstawowych. Jest to możliwe dzięki wartemu ponad 1 mld złotych programowi Laboratoria Przyszłości i jego projektom, m.in. uruchomionej w ostatnich dniach Lidze Robotów czy Mobilnym Laboratoriom Przyszłości.
Mobilne Laboratoria Przyszłości to 16 specjalnie wyposażonych busów, które we wrześniu 2022 r. wyruszyły na drogi wszystkich województw. Zespoły edukatorów z pasją prowadzą dla uczniów interaktywne lekcje, udowadniając, że zabawa może być nauką i wspierając rozwój m.in. kompetencji przyszłości. Pokazują też, jak w praktyce można wykorzystywać sprzęt zakupiony z programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki niemu w każdej szkole podstawowej znajdują się: drukarka 3D, mikrokontrolery, nowoczesne lutownice oraz sprzęt do nagrań audiowizualnych. Dodatkowo szkoły mogły zakupić sprzęt z listy blisko 180 pozycji katalogu dodatkowego, w tym nowoczesne mikroskopy, teleskopy, Gogle VR, narzędzia i wyposażenie pracowni technicznej, kulinarnej, szwalniczej i innych, a także roboty, nagłośnienie, greenscreen oraz mnóstwo innych.
W lutym Mobilne Laboratoria Przyszłości odwiedziły 222 szkoły, a edukatorzy przeprowadzili warsztaty dla 13 320 uczniów. W sumie od startu projektu we wrześniu 2022 r. do końca lutego br. Mobilne Laboratoria Przyszłości dotarły do 1141 szkół, a w bezpłatnych warsztatach wzięło udział 68 460 uczniów. W związku z trwającymi w wielu województwach feriami, edukatorzy prowadzili zajęcia także w innych placówkach organizujących czas wolny dzieciom ze szkół podstawowych, w tym w miejskich i gminnych domach kultury oraz w bibliotekach.
Liga Robotów
23 lutego br. wystartował kolejny projekt realizowany w ramach Laboratoriów Przyszłości i również skierowany do uczniów szkół podstawowych. To Liga Robotów, czyli ogólnopolski turniej robotyczny. Jego celem jest promowanie robotyki i nowoczesnych technologii wśród uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych. Idea Ligi Robotów została oparta na tzw. kierunkach STEAM (ang. science, technology, engineering, art, mathematics), które zakładają łączenie i przenikanie się najnowszych osiągnięć nauki, inżynierii, technologii, a także sztuki i matematyki. Edukacja oparta na kierunkach STEAM, a realizowana w ramach Ligi Robotów, ma wspierać rozwój takich kompetencji przyszłości, jak: kooperacja, kreatywność, krytyczne myślenie i komunikacja. Promowanie robotyki i nowoczesnych technologii w formie twórczych wyzwań i nauki przez zabawę pozwala na wszechstronny rozwój uczniów i ich talentów.
Zadaniem szkolnej drużyny robotycznej będzie zaprojektowanie, skonstruowanie i zaprogramowanie robota niezbędnego do wykonania misji znajdującej się na macie turniejowej. Uczestnicy będą dokumentować etapy powstawania robota i sposoby rozwiązywania problemu badawczego. Robotyczne druny zmierzą się podczas Regionalnych Turniejów Ligi Robotów, a najlepsze – maksymalnie 32 – zespoły w Polsce zawalczą o tytuł Mistrza Ligi Robotów w Ogólnopolskim Finale Ligi Robotów już 24–25 czerwca 2023 roku!
Więcej informacji nt. Ligi Robotów i zgłoszeń
Zapraszamy do obejrzenia materiału video z inauguracji Ligi Robotów
Podsumowanie lutego 2023
W lutym edukatorzy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości odwiedzili 222 szkoły (a w związku z trwającymi feriami także miejskie i gminne domy kultury oraz biblioteki) i przeprowadzili zajęcia dla ponad 13 tys. uczniów w następujących miejscowościach:
- województwo dolnośląskie: Bukowina Sycowska, Krzeczyn Wielki, Kudowa Zdrój, Bierna, Jedlina Zdrój, Brzeg Dolny, Jelenia Góra, Świeradów Zdrój
- województwo kujawsko-pomorskie: Topólka, Lubraniec, Rojewo, Strzelno, Fabianki, Kęsowo, Kamień Krajeński, Toruń
- województwo lubelskie: Gózd Lipiński, Biszcza, Majdan Nepryski, Gródek Szlachecki, Gęś, Kraśnik, Ryki, Łada, Otrocz, Szastarka, Józefów, Przytoczno, Krasnystaw, Skrudki, Osiny, Rybczewice Drugie, Markuszów, Serniki, Nowa Wola
- województwo lubuskie: Zielona Góra, Kożuchów, Żary, Żagań, Sulęcin, Ośno Lubuskie, Smogóry, Kowalewo, Lubrza, Osiecznica, Witoszyn
- województwo łódzkie: Prusinowice, Żelazna, Zduńska Wola, Radomsko, Stobiecko Szlacheckie, Wilczkowice, Żychlin, Skierniewice, Strzałków, Przykona, Dobra, Koźmin
- województwo małopolskie: Osiek, Paszkówka, Marcyporęba, Budzów, Sucha Beskidzka, Stryszów, Łętownia, Stary Wiśnicz, Laskowa, Proszowice, Łapanów
- województwo mazowieckie: Sarnaki, Radom, Piastów, Ząbki, Wierzbno, Wola Solecka Pierwsza, Warszawa, Baranów, Ojrzeń
- województwo opolskie: Roszowicki Las, Karłowice, Bukowie, Tarnów Opolski, Popielów, Praszka, Bąkowice, Świerczów
- województwo podkarpackie: Tarnobrzeg, Sanok, Majdan Sieniawski, Radomyśl nad Sanem, Jarosław, Jabłonica Polska, Malinówka, Nowa Dęba, Tapin, Tuligłowy, Rokietnica, Nisko, Dukla, Żurawica, Zalesie
- województwo podlaskie: Dobrzyjałowo, Jeziorko, Dubicze Cerkiewne, Orla, Radule, Białystok, Knyszyn, Kołaki Kościelne, Konarzyce, Czarna Białostocka, Szumowo, Szudziałowo
- województwo pomorskie: Gdańsk, Parchowy, Kościerzyna, Pomieczyno, Gardeja, Kwidzyn, Rumia, Czarne, Nowa Karczma, Żukowo, Trąbki Wielkie, Trzebielin
- województwo śląskie: Myszków, Sosnowiec, Orzesze, Rudnik, Czeladź, Bytom, Połomia, Skoczów, Łaziska Górne, Kochcice, Wojska, Świerklany, Jankowice, Mokra, Miedźno, Świbie, Mierzęcice, Dąbrowa Zielona
- województwo świętokrzyskie: Pawłowice, Gartatowice, Włoszczowice, Pliskowola, Suchowola, Niziny, Tuczępy, Cieszkowy, Czarnocin, Sokolin, Kije, Końskie, Kielce, Działoszyce, Drugnia, Królewiec
- województwo warmińsko-mazurskie: Korsze, Żydowo, Rogajny, Kozłowo, Mikołajki, Barczewo, Dobre Miasto, Dywity, Dobre Miasto, Sątoczno, Barciany, Gronowo Elbląskie, Klon
- województwo wielkopolskie: Puszczykowo, Leszno, Poznań, Brodnica, Witaszyce, Raszyce, Strzałkowo, Strzelno, Krzykosy, Książ Wielkopolski, Kosztowo, Wyrzysk, Osiek nad Notecią, Górzna, Sławianowo, Kleszczyna
- województwo zachodniopomorskie: Szczecinek, Niemica, Mielno, Biały Bór, Siemyśl, Mrzeżyno, Biesiekierz, Karlino, Mierzyno, Nasutowo, Giezkowo, Darłowo, Cerkwica
Aby zgłosić szkołę do udziału w programie, należy wypełnić formularz na stronie laboratoria.gov.pl. Każda szkoła może zgłosić się do udziału w warsztatach i zaprosić edukatorów na bezpłatne warsztaty, dzięki którym uczniowie będą mogli jeszcze lepiej korzystać ze sprzętu zakupionego w ramach Laboratoriów Przyszłości, a nauczyciele rozbudują swoją bazę dydaktyczną, co wpłynie na podniesienie poziomu kształcenia.
Najbardziej aktualne informacje nt. Mobilnych Laboratoriów Przyszłości można znaleźć: