W dniach 28-30 września br. odbyło się szkolenie „Historia rodzinna i historia lokalna, czyli jak wychowywać młodych odkrywców przeszłości”. Przez trzy dni, blisko czterdziestu nauczycieli z całej Polski, wzięło udział w wykładach i warsztatach terenowych, których celem było rozwinięcie warsztatu historyka-regionalisty, edukatora historii lokalnej i przewodnika w poszukiwaniach genealogicznych.
Dzień pierwszy poświęcony został kwestiom teoretycznym. Podczas seminarium w Sulejówku, uczestnicy mogli posłuchać m.in. o narzędziach cyfrowych w warsztacie nauczyciela, podstawach warsztatu historyka-regionalisty oraz problematyce „oral history”. Wykłady niepozbawione były zresztą również porad praktycznych, które uzupełniły warsztaty dotyczące samodzielnego przygotowywania notacji oraz budowania scenariuszy lekcji. Spotkanie zwieńczyła debata z udziałem prof. Krzysztofa Koseły i prof. Przemysława Wiszewskiego, poświęcona wielowymiarowości regionalizmu i jego relacji do odczuć narodowych. Kolejny dzień upłynął pod znakiem warsztatów terenowych, które miały charakter objazdu po Południowo-Wschodnim Mazowszu. Celem było z jednej strony zapoznanie uczestników z różnimy odmianami aktywności dążących do upamiętnienia lokalnej historii, z drugiej zgłębienie problematyki wiejskiego regionalizmu. Z tej okazji na trasie objazdu znalazła się Izba Pamięci Ziemi Garwolińskiej (społeczna inicjatywa historyczna), Muzeum Wojskowości w Starej Miłośnie (prywatne muzeum), oraz warsztaty dotyczące materialnego dziedzictwa wsi w Łucznicy, połączone ze spacerem po sąsiedniej wiosce, Starej Hucie. Szkolenie zamknął dzień spędzony w Warszawie, który został poświęcony miejskim regionalizmom. Wypełniły go warsztaty w Muzeum Warszawy oraz spacer z varsavianistą po żoliborskiej WSM.
Kurs został zorganizowany we współpracy z Narodowym Archiwum Cyfrowym, Instytutem Pamięci Narodowej, Muzeum Warszawy, Muzeum Wojskowości w Starej Miłośnie, Fundacją „Koszary – Zachować pamięć” oraz Stowarzyszeniem „Łucznica”.