Polecamy Państwa uwadze materiały dotyczące diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły oraz narzędzia diagnostyczne.
Od września 2017 r. szkoły i placówki oświatowe mają obowiązek opracowywania Programu wychowawczo-profilaktycznego.
Dla efektywnego planowania działań wychowawczych i profilaktycznych, które odpowiadają na aktualne potrzeby i problemy uczniów i rodziców, w szkołach i placówkach oświatowych należy przeprowadzać diagnozę środowiska szkolnego.
Narzędzia opracowane w ramach projektu realizowanego na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej „System oddziaływań profilaktycznych w Polsce – stan i rekomendacje dla zwiększenia skuteczności i efektywności planowania i realizowania działań profilaktycznych w mikro i makro skali” przygotował Zespół ekspertów: Robert Porzak, Krzysztof Ostaszewski, Jacek Pyżalski, Jakub Kołodziejczyk, Wiesław Poleszak, Grzegorz Kata.
Materiały edukacyjno-informacyjne są przeznaczone dla dyrektorów, specjalistów szkolnych oraz nauczycieli i zawierają:
- Podstawy teoretyczne – Kontekst teoretyczny niepożądanych zachowań dzieci
i młodzieży. - Narzędzia do badania wraz z instrukcjami dla:
- uczniów szkół podstawowych – klasy I–III,
- uczniów szkół podstawowych – klasy IV–VI,
- uczniów szkół podstawowych – klas VII–VIII lub szkół gimnazjalnych,
- uczniów szkół ponadgimnazjalnych/ponadpodstawowych,
- pracowników szkoły,
- rodziców.
Narzędzia do diagnozy zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły