Ustanowiony przez Ministerstwo Zdrowia Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją ma na celu upowszechnienie wiedzy na temat depresji, jej objawów i zachęcenie do podejmowania leczenia.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja jest wiodącą przyczyną niesprawności i niezdolności do pracy na świecie oraz najczęściej spotykanym zaburzeniem psychicznym. Choruje na nią w ciągu całego życia kilkanaście procent populacji osób dorosłych.
Choroba ta dotyka dwa razy częściej kobiet. Co dziesiąty pacjent zgłaszający się do lekarza pierwszego kontaktu z powodu innych dolegliwości ma pełnoobjawową depresję, a drugie tyle osób cierpi z powodu pojedynczych objawów depresyjnych. Niestety ponad połowa tych przypadków pozostaje nierozpoznana, a spośród osób z rozpoznaną depresją jedynie połowa otrzymuje adekwatne leczenie[1].
Stygmatyzacja chorób psychicznych, w tym depresji, nadal dla wielu osób na całym świecie stanowi barierę uniemożliwiającą szukanie pomocy. Poruszenie tematu depresji i rozmowa na jej temat pomogą przełamać tabu i w efekcie zachęcą większą liczbę osób do szukania pomocy.
Depresja u dzieci, podobnie jak u dorosłych, wiąże się z długotrwałym obniżeniem nastroju. W przeciwieństwie do osób dorosłych u dzieci mogą nasilić się zachowania agresywne, destrukcyjne, autodestrukcyjne (na przykład samookaleczanie) i buntownicze, a także wzrasta drażliwość. Takie objawy nie mieszczą się w ramach klasyfikacji dotyczącej depresji. W związku z tym zdarza się, że u dzieci cierpiących na depresję stwierdza się zaburzenia zachowania lub nadpobudliwość psychoruchową, na przykład ADHD[2].
Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami ORE dotyczącymi depresji dzieci i młodzieży:
- One są wśród nas. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu [pdf. 1,8 MB]
- Zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przeciwdziałanie depresji, próbom samobójczym i samobójstwom [pdf. 1.18 MB]
- Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w szkole [pdf. 668.35 kB]
- Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli [pdf. 703.66 kB]
- Powrót ucznia do równowagi rola środowiska szkolnego [pdf. 473.81 kB]
- Zdrowie psychiczne nauczycieli [pdf. 2.33 MB]
- Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej. Poradnik [pdf. 1.61 MB]
- Dorastanie – kryzys i powtórna szansa na rozwój [pdf. 653.76 kB]
- Dzieci i młodzież w kryzysie [pdf. 2.65 MB]
- Nie każdy problem to dramat − nastolatek w klasie [pdf. 382.47 kB]
- Współczesne dziewczyny nie mają problemów? Obraz współczesnych nastolatek i jego znaczenie w pracy edukacyjno-wychowawczej z dziewczętami [pdf. 478.07 kB]
- Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. Wydanie IV poprawione [pdf. 579 KB]
[1] Źródło: strona internetowa Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
[2] Źródło: blog Porcelanowe Aniołki, prowadzony przez nastolatki, które zmagały się z depresją. Po wygranej walce z tą chorobą postanowiły mówić głośno o przebytej chorobie, obalając krzywdzące stereotypy.