Rządowy program „Przyjazna szkoła”

Tytuł programu

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
„Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027

Grupa docelowa

Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w programie.

Realizacja programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.

Cel programu

Głównym celem programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.

Zakres wsparcia

Moduł 1. „Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, jego funkcjonowanie w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównania szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.

Moduł 2. „Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:

  • wsparcia uczniów poprzez konsultacje specjalistyczne, specjalistyczną pomoc psychologiczną, doradztwo zawodowe,
  • wsparcia rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,
  • wsparcia kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.

Moduł 3. „Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:

  • wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
  • pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
  • wspierania włączenia uczniów i uczennic,
  • wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.

Wartość wsparcia: 499 903 491,80 zł

Wysokość wkładu funduszy europejskich: 412 513 516,80 zł

Ośrodek Rozwoju Edukacji jest koordynatorem modułu 3. „Doskonalenie kadr systemu oświaty”.

Wsparcie w ramach modułu 3. jest realizowane:

  • na poziomie centralnym przez ORE;
  • na poziomie regionalnym (w każdym województwie) przez operatorów regionalnych.

ORE realizuje działania w zakresie m.in.:

  • opracowania modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych,
  • opracowania (we współpracy z operatorami regionalnymi) programów szkoleń dla kadr systemu oświaty,
  • przeprowadzenia dla kadry kierowniczej szkół oraz kuratorów oświaty działań szkoleniowo-wspierających, które wzmacniają kompetencje liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo,
  • przeprowadzenia szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych do realizacji wsparcia kadr systemu oświaty w pracy z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.

Operatorzy regionalni, na podstawie opracowanych materiałów merytorycznych, przeprowadzą w każdym województwie działania szkoleniowo-wspierające dla kadr systemu oświaty oraz przedstawicieli organów prowadzących szkoły w zakresie m.in.:

  • wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,
  • wsparcia w zakresie pracy z oddziałami i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,
  • wspierania włączenia uczniów i uczennic oraz wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 jest realizowany na podstawie:

  • Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (Dz.U. 2025 poz. 946);
  • Uchwały nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648).

Program jest finansowany z projektu pn. „Wsparcie edukacji formalnej dzieci i młodzieży z Ukrainy w programie FERS”, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), działanie 04.17 „Szkoła dla wszystkich”.

#FunduszeEuropejskie lub #FunduszeUE

Załączniki:

Ostatnia aktualizacja: 7 listopada 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa