HISTORY Channel w ramach projektu Herstory przygotowało wideolekcje na temat naukowczyń i drodze, jaką kobiety musiały przebyć w walce o prawa wyborcze. Krótkie wykłady prowadzone są przez Agnieszkę Jankowiak-Maik, znaną jako Babka od Histy oraz przez Łukasza Kazka z kanału History Story, prowadzącego „Tajemnice Ziem Odzyskanych” na HISTORY Channel. Patronem honorowym wideolekcji zostało Ministerstwo Edukacji. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zdeklarują przeprowadzenie lekcji otrzymają certyfikat i będą mogli zamieścić taką informację na stronie swojej szkoły.
Zaledwie 4% postaci w podręcznikach do historii to kobiety. W tych 4% znajdują się boginie*, dlatego projekt Herstory ma na celu szerzyć wiedzę o wybitnych Polkach, które zapisały się na kartach historii, ale z jakiegoś powodu wciąż mówi się o nich za mało.
W ramach drugiej edycji projektu Herstory powstały dwie wideolekcje o naukowczyniach oraz o walce kobiet o prawa wyborcze. 15-minutowe nagrania prowadzone są przez Agnieszkę Jankowiak-Maik znaną jako Babka od Histy oraz Łukasza Kazka z History Story, którego widzowie doskonale znają z anteny HISTORY Channel.
– Historia według HISTORY Channel to nie łańcuszek dat i nazwisk, ale opowieści o ludziach, ich życiu, ich błyskotliwości, słabościach, podejmowanych ryzykach, sukcesach i porażkach. Agnieszka Jankowiak-Maik i Łukasz Kazek nagrali takie wideolekcje o bohaterkach Herstory, że ogląda się je jak serial. Młodzi ludzie nawet się nie zorientują jak dużo nauczył ich każdy odcinek… a właściwie powinnam powiedzieć: każda lekcja – mówi Izabella Wiley, wiceprezeska i dyrektorka generalna Hearst Networks Europa Centralna i Wschodnia.
Nauczycielki i nauczyciele mogą wykorzystać nagrania podczas lekcji w szkołach podstawowych i średnich. Następnie po wspólnym seansie mogą zaprosić uczennice i uczniów do dyskusji na dany temat.
Wieolekcje udostępnione są w serwisie YouTube:
Nauczyciele i nauczycielki, którzy zdeklarują przeprowadzenie lekcji otrzymają certyfikat i będą mogli zamieścić taką informację na stronie swojej szkoły. W sprawie wystawienia takiego dokumentu należy napisać wiadomość na adres: herstory@hearstnetworks.com.
– Wideolekcje Herstory to projekt, który wpisuje się w każdą z moich działalności jako edukatorki, promotorki historii i herstorii, a także wiceprezeski Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Razem z Łukaszem Kazkiem z przyjemnością opowiedzieliśmy o naukowczyniach oraz o drodze, jaką kobiety przeszły w walce o prawa wyborcze. Mnie nie trzeba namawiać do wykorzystania wideolekcji na zajęciach i jestem pewna, że inne nauczycielki i nauczyciele również z nich skorzystają – mówi Agnieszka Jankowiak-Maik, znana w internecie jako „Babka od histy”.
– Udział w wideolekcjach projektu Herstory HISTORY Channel razem z Agnieszką Jankowiak-Maik to była czysta przyjemność. Nie jest tajemnicą, że historia jest moją pasją, od lat staram się inspirować, edukować i rozwijać chęć do odkrywania przeszłości wśród młodych ludzi. Możliwość przedstawienia młodzieży historii wybitnych Polek jest spełnieniem misji. Mam nadzieję, że jak najwięcej nauczycielek i nauczycieli skorzysta z tych lekcji, a uczennice i uczniowie ochoczo włączą się do dyskusji – mówi Łukasz Kazek.
Wideolekcje mogą być wykorzystywane w podstawie programowej:
Szkoła podstawowa
- Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.
- Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
opisuje formowanie się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków; omawia narodziny i pierwsze lata istnienia nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy);
- Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
opisuje kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
- Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
podaje najważniejsze osiągnięcia kulturalne i naukowe Polski w okresie międzywojennym.
Liceum/technikum
- Chronologia historyczna. Uczeń:
dostrzega zmienność i dynamikę wydarzeń w dziejach, a także ciągłość procesów historycznych i cywilizacyjnych.
- Analiza i interpretacja historyczna. Uczeń:
analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego; dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny; ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.
- Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
omawia najważniejsze prądy kulturowe oraz nurty ideowe w I połowie XIX wieku, uwzględniając ich przedstawicieli;
- Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848. Uczeń:
charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
- Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne; charakteryzuje procesy migracyjne; charakteryzuje nowe prądy ideowe (nacjonalizm, socjalizm, ruch chrześcijańsko-społeczny) i kulturowe, emancypację kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej;
- Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega kluczowe znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla podtrzymania świadomości narodowej;
- Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:
rozpoznaje najważniejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.
- Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
analizuje cywilizacyjne i kulturowe następstwa wojny; ocenia straty wojenne, wylicza społeczne i gospodarcze następstwa wojny;
- Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;